Länkarna (i blått) på det språk du vill ha, leder dig till en annan artikel som skrivs på samma språk. De som skrivs på engelska leder dig till en artikel på engelska. I det här fallet kan du också välja mellan tre andra språk: spanska, portugisiska och franska.

Minnet om Kristi död

"Ty också vårt påskoffer, Kristus, har blivit slaktat"

(1 Korinthierna 5:7)

Datumet för åminnelsen av Jesu Kristi död kommer att vara söndagen den 21 april 2024, efter solnedgången (Beräkning baserad på den "astronomiska" nymånen)

Öppet brev till den kristna församlingen av Jehovas vittnen

Kära bröder och systrar i Kristus,

Kristna som har hoppet om evigt liv på jorden måste lyda Kristi befallning att äta osyrat bröd och dricka av bägaren under åminnelsen av hans offerdöd

(Johannes 6:48-58)

När datumet för minnet av Kristi död närmar sig är det viktigt att lyssna på Kristi befallning om vad som symboliserar hans offer, nämligen hans kropp och hans blod, symboliserat av det osyrade brödet respektive bägaren. Vid ett visst tillfälle, när han talade om mannat som föll från himlen, sade Jesus Kristus detta: "Så Jesus sa till dem: ”Jag säger er sanningen: Om ni inte äter Människosonens kropp och dricker hans blod kommer ni inte att få liv.  Den som äter min kropp och dricker mitt blod får evigt liv, och jag kommer att uppväcka honom på den sista dagen"" (Johannes 6:48-58). Vissa skulle hävda att han inte uttalade dessa ord som en del av det som skulle bli åminnelsen av hans död. Detta argument ogiltigförklarar inte på något sätt skyldigheten att ta del av det som symboliserar hans kött och blod, nämligen det osyrade brödet och bägaren.

Om man för ett ögonblick erkänner att det skulle finnas en skillnad mellan dessa uttalanden och firandet av minnesmärket, så måste man hänvisa till dess modell, firandet av påsken ("Kristus vår påsk offrades" 1 Korinterbrevet 5:7; Hebreerbrevet 10:1). Vem skulle fira påsk? Endast de omskurna (2 Mos 12:48). Andra Moseboken 12:48 visar att även utlänningen kunde delta i påsken, förutsatt att de blev omskurna. Deltagande i påsken var inte frivilligt för främlingen (se vers 49): "Även invandraren som bor bland er ska förbereda påskoffret till Jehova. Han ska följa de stadgar och föreskrifter som gäller påsken. Samma stadga ska gälla för er alla, både för invandrare och infödda" (4 Moseboken 9:14). "Samma stadga ska gälla för er israeliter och för invandrarna som bor bland er. Det ska vara en bestående stadga för er, i generation efter generation. Invandrarna ska vara jämställda med er inför Jehova" (4 Moseboken 15:15). Att delta i påsken var en livsviktig skyldighet, och Jehova Gud gjorde i samband med detta firande ingen skillnad mellan israeliter och utländska invånare.

Varför insistera på det faktum att utlänningen var skyldig att fira påsken? Eftersom huvudargumentet för dem som förbjuder deltagande i emblemen, för trogna kristna som har jordiskt hopp, är att de inte är en del av det "nya förbundet", och inte ens är en del av det andliga Israel. Men enligt påskmodellen kunde icke-israeliten fira påsken... Vad representerar den andliga innebörden av omskärelse? Lydnad mot Gud (5 Mosebok 10:16; Romarbrevet 2:25-29). Andlig oomskärelse representerar olydnad mot Gud och Kristus (Apostlagärningarna 7:51-53). Svaret är detaljerat nedan.

Är deltagandet i brödet och vinbägaren beroende av himmelskt eller jordiskt hopp? Om dessa två förhoppningar i allmänhet bevisas genom att läsa alla uttalanden av Kristus, apostlarna och till och med deras samtida, inser vi att de inte är dogmatiserade eller direkt omnämnda i Bibeln. Till exempel talade Jesus Kristus ofta om evigt liv, utan att skilja mellan himmelskt och jordiskt hopp (Matt 19:16,29; 25:46; Mark 10:17,30; Joh 3:15,16, 36;4:14, 35;5:24,28,29 (när han talar om uppståndelsen nämner han inte ens att den kommer att vara jordisk (även om den kommer att bli det)), 39;6:27,40, 47.54 (det finns många andra referenser där Jesus Kristus inte gör skillnad på evigt liv i himlen eller på jorden)). Därför bör dessa två förhoppningar inte "dogmatiseras" och de bör inte göra skillnad på kristna, inom ramen för firandet av minnesmärket. Och naturligtvis, att underordna dessa två förhoppningar, till deltagandet i konsumtionen av brödet och koppen, har absolut ingen biblisk grund.

Slutligen, i sammanhanget av Johannes 10, att säga att kristna med jordiskt hopp skulle vara de "andra fåren", inte en del av det nya förbundet, är helt utanför sammanhanget för hela detta kapitel. När du läser artikeln (nedan), "The Other Sheep", som noggrant undersöker sammanhanget och illustrationerna av Kristus, i Johannes 10, kommer du att inse att han inte talar om förbund, utan om identiteten på den sanne messias. De "andra fåren" är icke-judiska kristna. I Johannes 10 och 1 Korintierbrevet 11 finns det inget bibliskt förbud mot trogna kristna som har hopp om evigt liv på jorden och som har andlig omskärelse i hjärtat, från att ta del av brödet och bägaren med minnesvin.

När det gäller beräkningen av datumet för minnet, före resolutionen skriven i Vakttornet den 1 februari 1976 (engelsk upplaga (sida 72)), baserades datumet den 14 Nisan på den "astronomiska nymånen". Den var inte baserad på den första halvmånen som var synlig i Jerusalem. Nedan förklaras det för dig varför den astronomiska nymånen är mer i linje med den bibliska kalendern, baserat på den detaljerade förklaringen av Psaltaren 81:1-3. Dessutom framgår det tydligt av artikeln i Vakttornet att den nya metoden som antagits inte har ett universellt värde, det vill säga att den bara måste observeras i Jerusalem, medan den astronomiska nymånen är tillämplig på alla fem kontinenter vid samtidigt har den ett universellt värde. Det är därför som datumet som nämns i början av den här artikeln (baserat på den astronomiska månen) ligger två dagar före beräkningen som behållits av den kristna församlingen av Jehovas vittnen sedan 1976. Broderligt i Kristus.

***

Den bibliska metoden för att bestämma dagen för firandet av minnet om Jesu Kristi död är densamma som påsken i Bibeln. Den 14 Nisan (den bibliska kalendermånaden), den fjortonde dagen, från den nya månen (var den första dagen i Nisans månad): " Från kvällen den 14:e dagen i första månaden till kvällen den 21:a dagen samma månad ska ni äta osyrat bröd" (2 Moseboken 12:18). "Kvällen" motsvarar början av dagen 14 Nisan. I Bibeln börjar dagen, efter solnedgången, "kvällen" ("Och det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen" (1 Moseboken 1:5)). Detta innebär att när ett månens astronomiska bord nämner en fullmåne, 8 april eller en nymåne den 23 april, är det perioden mellan de två kvällarna den 7 och 22 april, efter solnedgång och före soluppgången den 8 och 23 april, när månen förändras (http://pgj.pagesperso-orange.fr/calendar.htm (på franska)).

Psalmerna 81:1-3 (i Bibeln) gör det möjligt för oss att utan tvekan förstå att den första dagen på nymånen är månens fullständiga försvinnande: "Blås i horn vid nymånen, vid fullmånen, på vår högtidsdag". Baserat på denna beräkning kommer minnesdagen för Jesu Kristi död att vara Söndagen den 2 april 2023, efter solnedgången.

Denna text (Psalmerna 81:1-3) nämner poetiskt "den nya månen" från datumet för 1 Ethanim (Tishri) när hornet blåste (4 Moseboken 10:10; 29:1). Det är "fullmånen" av 15 Ethanim (Tishri), tiden för den glada "festen" (se verserna 1,2 och 5 Moseboken 16:15). Med utgångspunkt i månens astronomiska tabell är observationen följande: När vi anser att den nya månen är dess fullständiga försvinnande (utan halvmåne) faller i alla fall den 15: e månmånaden båda i perioden med den första observerbara fullmånen och den astronomiska fullmånen. I fallet när vi tänker på att den nya månen skulle vara observationen av den första halvmånen (som den första dagen i månaden), motsvarar i de flesta fall den första observerbara fullmånen och den astronomiska fullmånen natt den 12:, 13: e eller 14: e månaden, och mer sällan den 15: e i månaden. Detta betyder att i detta fall, på den 15: e månaden, i nästan alla fall, börjar månen sin fallande fas (den är inte längre en observerbar fullmåne)... Följaktligen, utan tvekan, den första dagen i månaden, som nymånen, är månens fullständiga försvinnande (och inte utseendet på den första halvmånen), enligt Bibeln (Psalm 81:1-3).

Det andra fåret

"Jag har också andra får, som inte tillhör den här fållan. Även dem måste jag föra in, och de ska lyssna till min röst, och de ska alla bli en enda hjord under en enda herde"

(Johannes 10:16)

En noggrann läsning av Johannes 10:1-16 avslöjar att det centrala temat är identifieringen av Messias som den sanne herden för sina lärjungar, fåren.

I Joh 10:1 och Joh 10:16 står det skrivet: "Jag säger er sanningen: Den som inte går in i fårfållan genom dörren utan klättrar över på något annat ställe, han är en tjuv och en plundrare. (... ) OJag har också andra får, som inte tillhör den här fållan. Även dem måste jag föra in, och de ska lyssna till min röst, och de ska alla bli en enda hjord under en enda herde". Denna "inhägnad" representerar det område där Jesus Kristus predikade, Israels nation, inom ramen för den mosaiska lagen: "Dessa 12 sände Jesus ut, och han gav dem följande instruktioner: ”Gå inte till folk från nationerna eller till någon samarisk stad,  utan gå bara till de förlorade fåren bland Israels folk"” (Matteus 10:5,6). "Då sa han: ”Jag har bara sänts ut till de förlorade fåren bland Israels folk"" (Matteus 15:24).

I Joh 10:1-6 står det skrivet att Jesus Kristus visade sig framför inhägnadsporten. Detta hände vid tiden för hans dop. "Portvakten" var Johannes Döparen (Matteus 3:13). Genom att döpa Jesus, som blev Kristus, öppnade Johannes Döparen dörren för honom och vittnade om att Jesus är Kristus och Guds lamm: "Nästa dag såg han Jesus komma gående, och han sa: ”Se, Guds lamm som tar bort världens synd!"" (Johannes 1:29-36).

I Johannes 10:7-15, samtidigt som han förblir på samma messianska tema, använder Jesus Kristus en annan illustration genom att utse sig själv som "Porten", den enda platsen för tillträde på samma sätt som Johannes 14:6: "Jesus sa till honom: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig"".

Huvudtemat i ämnet är alltid Jesus Kristus som Messias. Från vers 9, i samma avsnitt (han ändrar illustrationen en annan gång), utpekar han sig själv som herden som betar sina får genom att göra dem "in eller ut" för att mata dem. Undervisningen är både inriktad på honom och på vägen han måste ta hand om sina får. Jesus Kristus utpekar sig själv som den utmärkta herden som kommer att ge sitt liv för sina lärjungar och som älskar sina får (till skillnad från den avlönade herden som inte riskerar sitt liv för får som inte tillhör honom). Återigen är fokus för Kristi undervisning Han själv som en herde som kommer att offra sig själv för sina får (Matteus 20:28).

Johannes 10:16-18: "ag har också andra får, som inte tillhör den här fållan. Även dem måste jag föra in, och de ska lyssna till min röst, och de ska alla bli en enda hjord under en enda herde.  Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv, så att jag kan få det tillbaka igen.  Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av egen fri vilja. Jag har rätten att ge det, och jag har rätten att få det tillbaka. Uppmaningen att göra detta har jag fått av min Far".

Genom att läsa dessa verser, med hänsyn till sammanhanget för de föregående verserna, tillkännager Jesus Kristus en revolutionär idé vid den tiden, att han skulle offra sitt liv inte bara till förmån för sina judiska lärjungar, utan också till förmån för icke-judar. Beviset är att det sista budet han ger till sina lärjungar angående predikan är detta: "Men ni ska få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni ska vara vittnen om mig i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och till jordens yttersta ände" (Apostlagärningarna 1:8). Det är just vid Kornelius dop som Kristi ord i Johannes 10:16 kommer att börja förverkligas (Se den historiska redogörelsen för Apostlagärningarna kapitel 10).

De "andra fåren" i Johannes 10:16 gäller alltså icke-judiska kristna i köttet. I Johannes 10:16-18 beskriver den enheten i fårens lydnad till Herden Jesus Kristus. Han talade också om alla sina lärjungar på sin tid som en "liten flock": "Lilla hjord, var inte rädd, för er Far har beslutat att ge er riket" (Lukas 12:32). På pingstdagen år 33 uppgick Kristi lärjungar till endast 120 (Apostlagärningarna 1:15). I fortsättningen av berättelsen om Apostlagärningarna kan vi läsa att deras antal kommer att stiga till några tusen (Apostlagärningarna 2:41 (3000 själar); Apostlagärningarna 4:4 (5000)). Hur det än må vara så representerade de nya kristna, vare sig det var på Kristi tid eller i apostlarnas tid, en "liten flock" med avseende på den allmänna befolkningen i nationen Israel och sedan för alla andra nationer på den tiden.

Låt oss vara enade som Jesus Kristus bad sin Fader

"Men jag ber inte bara för dem, utan också för dem som börjar tro på mig när de hör deras undervisning. Jag ber att de alla ska vara ett, precis som du, Far, är förenad med mig och jag är förenad med dig. Låt dem vara förenade med oss, så att människor kan tro på att du har sänt mig" (Johannes 17:20,21).

Judisk påsk är modellen för firandet av minnet till Kristi död: "Detta är en skugga av det som skulle komma, men verkligheten tillhör Kristus" (Kolosserna 2:17). "Ty eftersom lagen har en skugga av de goda ting som skall komma, men inte tingens verkliga gestalt" (Hebréerna 10:1) (The Reality of The Law).

Endast "omskuren" kunde delta i den judiska påsken: "Och om en bofast främling bor som främling hos dig och han vill fira Jehovas påsk, då skall var och en av manligt kön hos honom omskäras. Först då kan han närma sig för att fira den; och han skall bli som en infödd i landet. Men ingen oomskuren man får äta av det" (2 Moseboken 12:48).

Kristna är inte längre tvingade till fysisk omskärelse, därför är det "hjärtans andliga omskärelse" som krävs för minnet om Kristi död, definierat av Mosaikloven själv: "Och ni skall skära bort ert hjärtas förhud och inte längre göra er nacke styv" (5 Moseboken 10 :16).

Aposteln Paulus gav en definition som representerar hjärtans andliga omskärelse: "Omskärelse är faktiskt till nytta bara om du lever efter lagen; men om du är en lagöverträdare, då har din omskärelse blivit till ett oomskuret tillstånd. Om alltså den oomskurne håller sig till lagens rättfärdiga krav, skall då inte hans oomskurna tillstånd räknas som omskärelse? Och den oomskurne, som är sådan av naturen, skall genom att fullgöra lagen döma dig som med dess skrivna lagsamling och omskärelse är en lagöverträdare. Ty jude är inte den som är det utvärtes, och omskärelse är inte det som sker utvärtes på köttet; utan jude är den som är det invärtes, och hans omskärelse är hjärtats omskärelse genom ande och inte genom en skriven lagsamling. Han får sitt beröm, inte av människor utan av Gud" (Romarna 2:25–29). "Hjärtets andliga omskärelse" representerar lydnad mot Gud och Hans Son Jesus Kristus. Det representerar också tro på Kristi offer för förlåtelse av våra synder.

Att inte vara andlig omskuren representerar olydnad mot Gud och Hans Son Jesus Kristus: "Ni hårdnackade och oomskurna till hjärta och öron, ni står alltid emot den heliga anden; som era förfäder gjorde, så gör ni. Vilken av profeterna har inte era förfäder förföljt? Ja, de dödade dem som på förhand förkunnade om ankomsten av den Rättfärdige, vars förrädare och mördare ni nu har blivit, ni som fick lagen såsom den överbringades av änglar men inte har hållit den" (Apostlagärningarna 7:51-53) (Grund läror i Bibeln (förbjudna enligt Bibeln)).

Hjärtans andliga omskärelse krävs för deltagande i minnet om Kristi död: "Må en människa först godkänna sig själv efter ingående prövning, och må hon så äta av brödet och dricka av bägaren" (1 Korinthierna 11:28). Självgodkännande är resultatet av en undersökning av samvete inför Gud innan han deltar i minnet om Kristi död. Självgodkännande är hjärtens andliga omskärelse.

Jesus Kristus rekommenderar sina trofasta lärjungar, oavsett deras kristna hopp, himmelska eller jordiska, att "mata på honom" för att erhålla evigt liv:

"Jag är livets bröd. Era förfäder åt mannat i vildmarken, och ändå dog de. Detta är det bröd som kommer ner från himlen, så att var och en som äter av det inte skall dö. Jag är det levande brödet som har kommit ner från himlen; om någon äter av det brödet, skall han leva för evigt; och det bröd jag ger, ja, det är mitt kött till förmån för världens liv.” Därför började judarna strida med varandra och sade: ”Hur kan den här mannen ge oss sitt kött att äta?” Följaktligen sade Jesus till dem: ”Sannerligen, sannerligen säger jag er: Om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod, har ni inget liv i er själva. Den som äter av mitt kött och dricker mitt blod, han har evigt liv, och jag skall uppväcka honom på den sista dagen; ty mitt kött är sann mat, och mitt blod är sann dryck. Den som äter av mitt kött och dricker mitt blod, han förblir i gemenskap med mig och jag i gemenskap med honom. Alldeles som den levande Fadern har sänt ut mig och jag lever på grund av Fadern, skall också den som äter mig leva på grund av mig. Detta är brödet som har kommit ner från himlen. Det är inte som när era förfäder åt och ändå dog. Den som äter av det brödet, han skall leva för evigt.” (Johannes 6:48-58) (The Heavenly Resurrection (144000); The Earthly Resurrection; The Great Crowd).

För trofasta kristna, oavsett deras hopp, himmelska eller jordiska, att "mata på Kristus" är ett villkor för det eviga livet: "Följaktligen sade Jesus till dem: ”Sannerligen, sannerligen säger jag er: Om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod, har ni inget liv i er själva"" (Johannes 6:53) (Jesus Christ the Only Path).

Därför måste alla trofasta kristna, oavsett deras hopp, himmelska eller jordiska, ta bröd och kopp för minnet om Kristi död: "Alldeles som den levande Fadern har sänt ut mig och jag lever på grund av Fadern, skall också den som äter mig leva på grund av mig" (Johannes 6:57) (The Momorial of the Death of Jesus Christ (Slideshow)).

Minnet om Kristi död firas endast mellan trofasta kristna, mellan "bröder": "Följaktligen, mina bröder, när ni kommer tillsammans för att äta den, vänta då på varandra" (1 Korinthierna 11:33) (In Congregation).

Om du vill delta i firandet av Kristi död och du inte är kristen, du måste bli döpad, med uppriktighet att vilja lyda Kristi bud: "Gå därför och gör människor från alla nationer till mina lärjungar, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och kom ihåg att jag är med er alla dagar ända till slutet för världsordningen" (Matteus 28:19,20).

Hur fira minnet om Jesu Kristi död?

"Fortsätt göra detta till minne av mig"

(Lukas 22:19)

Minnet av döden av Jesus Kristus måste firas på samma sätt som bibliska påsk, bland trogna kristna, i församlingen eller familj (Exodus 12: 48; Hebreerbrevet 10: 1, Kol 2: 17; 1 Kor 11: 33 ). Efter påsken firar Jesus Kristus mönstret för den framtida firandet av minnet om hans död (Lukas 22: 12-18). De är i dessa bibliska passager, evangelier:

- Matteus 26: 17-35.

- Mark 14: 12-31.

- Lukas 22: 7-38.

- Johannes kapitel 13-17.

Efter firandet av påsk har Jesus Kristus ersatt fest med en annan: minnet av döden av Kristus (Joh 1: 29-36, Kol 2: 17; Hebreerbrevet 10: 1).

Under denna övergång tvättade Jesus Kristus de tolv apostlarnas fötter. Det var en undervisning genom exempel: att vara ödmjuk mot varandra (Johannes 13: 4-20). Ändå bör denna händelse inte betraktas som en ritual att öva före minnet (jämför Johannes 13:10 och Matteus 15: 1-11). Men berättelsen berättar för oss att efter det har Jesus Kristus "lagt på sina ytterkläder". Vi måste därför vara ordentligt klädda (Johannes 13: 10a, 12 jämföra med Matteus 22: 11-13). Vid tiden för hans död tog soldaterna bort kläderna till Jesus Kristus, som han hade vid firandet. Johannes 19: 23,24 berättar om att Jesus Kristus hade ett "sömlöst inre plagg, vävt från toppen överallt". Soldaterna vågade inte ens att riva upp den. Detta gör att vi förstår att Jesus Kristus hade kvalitets kläder, i överensstämmelse med händelsens betydelse. Utan att vi fastställer oskrivna regler i Bibeln, kommer vi att utöva en god bedömning om hur man klär sig (Hebreerbrevet 5:14).

Jesus Kristus avskedade förrädaren Judas Iscariot. Detta visar att denna ceremoni ska firas bara bland trogna kristna (Matt 26: 20-25, Mark 14: 17-21; Johannes 13: 21-30; Lukas redogörelse är inte alltid kronologisk, men i en "logisk ordning" (Jämför Lukas 22: 19-23 och Lukas 1: 3 "bestämt mig för att skriva ner det i logisk ordning åt dig", 1 Korinthierna 11: 28,33)).

Firandet av minne beskrivs med stor enkelhet: "De fortsatte att äta, och Jesus tog ett bröd och välsignade det. Sedan bröt han det och gav det till lärjungarna och sa: ”Ät av det. Det representerar min kropp.” Han tog också en bägare och tackade Gud. Sedan gav han bägaren till dem och sa: ”Ta den och drick, allesammans. Detta representerar mitt blod, ’förbundets blod’, som ska utgjutas för att många ska få sina synder förlåtna.  Men jag säger er: Jag ska inte dricka vin igen förrän den dag då jag dricker nytt vin tillsammans med er i min Fars rike.” Och de sjöng lovsånger, och sedan gick de ut till Olivberget" (Matteus 26: 26-30). Kristus förklarade orsaken till denna ceremoni, innebörden av hans offer, som representerar det osyrade brödet, en symbol för hans syndfria kropp och koppen, en symbol för hans blod. Han bad att hans lärjungar fira minnet av hans död varje år den 14: e Nisan (den judiska kalendermånaden) (Lukas 22:19).

Johannes evangelium informerar oss om Kristi lära efter denna firande, förmodligen från John 13:31 till John 16:30. Efter det Jesus yttrade en bön som vi läser i Johannes kapitel 17. Matthew 26:30, berättar: "Och de sjöng lovsånger, och sedan gick de ut till Olivberget". Det är troligt att låten av dessa berömmar ägde rum efter Jesu Kristi bön.

Hur går man vidare?

Vi måste följa Kristi modell. Firandet måste organiseras av en person, en äldste, en pastor, en präst i den kristna församlingen. Om firandet äger rum i en familjeinställning är det huvudet på den kristna familjen som måste fira den. Om det inte finns någon man, ska den kristna syster som anordnar firandet väljas från trogen gamla kvinnor (Titus 2: 3). Hon måste täcka huvudet (1 Korinthierna 11: 2-6).

Den som ska organisera firandet, bestämmer bibelundervisningen i dessa omständigheter utifrån evangeliernas berättelse, kanske genom att läsa dem genom att kommentera dem. En slutlig bön adresserad till Jehova Gud kommer att uttalas. Därefter kan lovsånger sjungas till Jehova Gud och till hyllning till sin Son Jesus Kristus.

När det gäller bröd, är den typ av spannmål som inte nämns, men det måste göras utan jäst (Hur man förbereder osyrat bröd (video)). När det gäller vin, i vissa länder är det möjligt att trofasta kristna inte kan få det. I det här exceptionella fallet kommer de äldste att bestämma hur de ska ersättas på det mest lämpliga sättet baserat på Bibeln (Johannes 19:34). Jesus Kristus har visat att i vissa exceptionella situationer kan exceptionella beslut fattas och att Guds nåd skall gälla under denna omständighet (Matteus 12: 1-8).

Det finns ingen biblisk indikation på födelsedags exakta varaktighet. Därför är det den som kommer att organisera denna händelse som kommer att visa god dom, precis som Kristus har avslutat detta speciella möte. Det enda viktiga bibliska punkt om tidpunkten för denna händelse är: minnet av Jesu Kristi död måste firas "mellan de två kvällarna": Efter solnedgången 13-14 "Nisan", och innan soluppgången. Johannes 13:30 säger oss att när Judas Iscariot lämnade, strax före firandet, "Och det var natt" (2 Moseboken 12: 6).

Jehova Gud hade satt denna lag om firandet av påsken: "Och påskhögtidens offer får inte sparas till nästa morgon" (2 Moseboken 34:25). Varför? Döden av paschalammet skulle ske mellan de två kvällarna. Kristi död, Guds lamm, påbjöds av "dom", även på kvällen, innan morgonen: "Då rev översteprästen sönder sina kläder och sade: "Då slet översteprästen sönder sina kläder och sa: ”Han har hädat! Behöver vi några fler vittnen? Ni har själva hört hädelsen. Vad anser ni?” De svarade: ”Han förtjänar att dö.” (...) I samma ögonblick hörde Petrus en tupp gala. Och han kom ihåg det Jesus hade sagt: ”Innan en tupp gal kommer du att förneka mig tre gånger”" (Matteus 26: 65-75). Sålunda följdes döden av paschallammet av Guds lamm, Jesus Kristi död, "genom dekret", "mellan de två kvällarna" (Psaltaren 94: 20 "när de skapar svårigheter i lagens namn", Johannes 1:29-36; Kolosserna 2:17; Hebreerbrevet 10: 1). Må Gud välsigna trofasta kristna runt om i världen genom Hans Son Jesus Kristus, amen.

Latest comments

24.10 | 07:22

Hi Jane, thank you very much for your encouragement. Thanks to Jehovah God and Jesus Christ who revealed to us the meaning of the Word (1 Corinthians 10:31). Blessings of God to you, Sister in Christ.

23.10 | 22:27

This is the most insightful explanation of scripture o have ever found! God bless you my brothers …. My eyes are devoid of fog!

26.05 | 10:51

Interesting

12.03 | 10:37

Hi Fatima, as Jesus said to keep on the watch in view of prayers until the end to have the fulfillment of our Christian Hope, to be saved (Mat 24:13,42). Blessings and My Brotherly Greetings in Christ

Share this page