Bibelen Online

Bibelen på flere språk

Minnet om Kristi død

"For vårt påskeoffer, Kristus, er jo blitt slaktet”

(1.Korinter 5:7)

Jødisk Påsk er modellen for de guddommelige krav til feiringen av minnet om Kristi død: “For ettersom Loven har en skygge av de kommende goder, men ikke tingenes virkelige skikkelse” (Hebreerne 10:1). Bare omskjærte folk kunne feire Jødisk Påsk :

“Og hvis en fastboende utlending bor som utlending hos deg og han virkelig vil feire påske for Jehova, la da enhver av mannkjønn hos ham bli omskåret. Først da kan han nærme seg og feire den; og han skal bli som en innfødt i landet. Men ingen uomskåret mann kan spise av det” (2.Mosebok 12:48).

De kristne ikke lenger under kravet om fysisk omskjæring, ble hun "hjertets åndelige omskjæring" for minnet om Kristi død: “Og dere skal omskjære DERES hjerters forhud og ikke lenger gjøre DERES nakker harde” (5.Mosebok 10:16). Apostelen Paulus ga en definisjon av "åndelig omskjæring av hjertet":

“Omskjærelse er i virkeligheten bare til gagn hvis du handler etter lov; men hvis du er en lovovertreder, er din omskjærelse blitt til en uomskåret tilstand. Derfor, hvis en som er uomskåret, oppfyller Lovens rettferdige krav, vil ikke da hans uomskårne tilstand bli regnet som omskjærelse? Og den uomskårne, som er slik av naturen, skal ved å oppfylle Loven dømme deg som med dens skrevne lovsamling og omskjærelse er en lovovertreder. For den er ikke jøde som er det i det ytre; heller ikke er omskjærelse det som er i det ytre, på kjødet. Men den er jøde som er det i det indre, og hans omskjærelse er hjertets omskjærelse ved ånd og ikke ved en skreven lovsamling. Han får sin ros, ikke av mennesker, men av Gud” (Romerne 2:25-29).

"Åndelig omskjæring av hjertet" er lydighet mot Gud og Hans Sønn Jesus Kristus. Det representerer tro på Kristi offer for tilgivelse av våre synder. Ikke å ha hjertets åndelige omskjæring er ulydighet mot Gud og Kristus. Det har ikke tro på Kristi offer:

“Dere stivnakkete og uomskårne på hjerter og ører, dere står alltid den hellige ånd imot; som DERES forfedre gjorde, slik gjør dere. Hvem av profetene har DERES forfedre ikke forfulgt? Ja, de drepte dem som på forhånd forkynte om Den Rettferdiges komme, han hvis forrædere og mordere dere nå er blitt, dere som mottok Loven, overbrakt ved engler, men som ikke har holdt den.”” (Apostlenes gjerninger 7:51-53).

For å delta i minnet om Kristi død må kristen ha hjertets åndelige omskjæring: “La et menneske først godkjenne seg selv etter en ransakelse, og la ham således spise av brødet og drikke av begeret” (1.Korinter 11:28). Godkjennelse av seg selv er hjertets åndelige omskjærelse som gjør at man kan delta i minnet om Kristi død. Det er gjort etter en "undersøkelse" av seg selv for å se om vi har en klar samvittighet for Gud og Hans Sønn Jesus Kristus. Konteksten til 1 Korinter 11 snakker ikke om en forskjell i kristen, himmelsk eller jordisk håp, derfor sier 1 Korinthier 11:28 ikke en forståelse av håp.

Jesus Kristus befaler trofaste kristne, uansett deres håp, himmelske eller jordiske, for å "mate på Ham" for å oppnå evig liv:

“eg er livets brød. DERES forfedre spiste mannaen i ødemarken og døde likevel. Dette er det brød som kommer ned fra himmelen, slik at enhver kan spise av det og ikke dø. Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen; hvis noen spiser av dette brød, skal han leve evig; og det brød som jeg skal gi, ja, det er mitt kjød for verdens liv.» Jødene begynte derfor å strides med hverandre og sa: «Hvordan kan denne mannen gi oss sitt kjød å spise?» Jesus sa da til dem: «I sannhet, ja i sannhet, sier jeg dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kjød og drikker hans blod, har dere ikke liv i dere selv. Den som spiser mitt kjød og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal oppreise ham på den siste dag; for mitt kjød er sann mat, og mitt blod er sann drikk. Den som spiser mitt kjød og drikker mitt blod, blir i forening med meg* og jeg i forening med ham. Liksom den levende Far har utsendt meg og jeg lever på grunn av Faderen, slik skal også den som spiser meg, ja han, leve på grunn av meg. Dette er det brød som er kommet ned fra himmelen. Det er ikke som da DERES forfedre spiste og likevel døde. Den som spiser dette brød, skal leve evig."” (Johannes 6:48-58).

Hvis du ikke gjør det, kan du forhindre at du oppnår evig liv: "Jesus sa da til dem: «I sannhet, ja i sannhet, sier jeg dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kjød og drikker hans blod, har dere ikke liv i dere selv” (Johannes 6:53).

Som trofaste kristne kan det være det kristne håpet, himmelsk eller jordisk, å delta i brød og vin av minnet om Kristi død: “Liksom den levende Far har utsendt meg og jeg lever på grunn av Faderen, slik skal også den som spiser meg, ja han, leve på grunn av meg” (Johannes 6:57).

Derfor er de som ikke har åndelig omskjæring i hjertet, ikke invitert til minnet om Kristi død. Bare trofaste kristne samler blant "brødre" for å delta i minnet om Kristi død: “Derfor, mine brødre, når dere kommer sammen for å spise det, så vent på hverandre” (1.Korinter 11:33).

Hva skal jeg gjøre?

Hovedmeny (engelsk)

CONTACT

TWITTER

MENÚ PRINCIPAL DEL SITIO BÍBLICO EN ESPAÑOL

O MENU PRINCIPAL DO SITE BÍBLICO EM PORTUGUÊS 

MAIN MENU OF THE BIBLICAL WEBSITE IN ENGLISH

MENU PRINCIPAL DU SITE BIBLIQUE EN FRANÇAIS