Linkit (sinisellä) haluamallasi kielellä ohjaavat sinut samalle kielelle kirjoitettuun toiseen artikkeliin. Englanninkieliset linkit ohjaavat sinut englanninkieliseen artikkeliin. Tässä tapauksessa voit valita myös kolmesta muusta kielestä: espanja, portugali ja ranska.

Kristuksen kuoleman muistoksi

"Sillä onhan Kristus, meidän pesah-uhrimme, uhrattu"

(1. Korinttilaisille 5:7)

Jeesuksen Kristuksen kuoleman muistopäivä on sunnuntai 21. huhtikuuta 2024 auringonlaskun jälkeen (Laskelma perustuu "astronomiseen" uuteen kuuhun)

Avoin kirje Jehovan todistajien

kristilliselle seurakunnalle

Rakkaat veljet ja sisaret Kristuksessa,

Kristittyjen, joilla on toivo ikuisesta elämästä maan päällä, on noudatettava Kristuksen käskyä syödä happamatonta leipää ja juoda maljasta hänen uhrikuolemansa muistopäivänä

(Johannes 6:48-58)

Kristuksen kuoleman muistopäivän lähestyessä on tärkeää noudattaa Kristuksen käskyä koskien sitä, mikä symboloi hänen uhriaan, nimittäin hänen ruumiiaan ja hänen vertaan, joita symboloivat vastaavasti happamaton leipä ja viinikuppi. Tietyssä tilaisuudessa Jeesus Kristus puhui taivaasta pudonneesta mannasta: "Niinpä Jeesus sanoi heille: ”Minä todella vakuutan teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, ette saa elämää.  Se joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, saa ikuisen elämän, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä"" (Johannes 6:48-58). Jotkut väittävät, että hän ei lausunut näitä sanoja osana sitä, mistä tulisi hänen kuolemansa muistojuhla. Tämä argumentti ei millään tavalla mitätöi velvollisuutta nauttia siitä, mikä symboloi hänen lihaansa ja vertaan, nimittäin happamatonta leipää ja viinimaljaa.

Kun myönnetään hetkeksi, että näillä lausunnoilla ja muiston viettämisellä olisi eroa, on viitattava sen malliin, pääsiäisen viettoon ("Kristus, meidän pääsiäislahjamme, uhrattiin" 1. Korinttilaisille 5:7; Heprealaiskirje. 10:1). Kenen piti viettää pääsiäistä? Vain ympärileikatut (2. Mooseksen 12:48). Mooseksen kirjan 12:48 osoittaa, että jopa ulkomaalainen saattoi osallistua pääsiäiseen, jos heidät ympärileikattiin. Pääsiäiseen osallistuminen ei ollut muukalaiselle vapaaehtoista (katso jae 49): "Jos luonanne asuu joku ulkomaalainen, hänenkin on valmistettava pesah-uhri Jehovalle. Hänen tulee valmistaa se pesahia koskevien säädösten ja menettelytapojen mukaan. Teillä – niin ulkomaalaisella kuin maan syntyperäiselläkin asukkaalla – tulee olla sama säädös" (4. Mooseksen 9:14). "Teillä seurakuntaan kuuluvilla ja keskuudessanne asuvalla ulkomaalaisella on sama säädös. Se on teille pysyvä säädös sukupolvesta toiseen. Maassa asuvan ulkomaalaisen tulee olla Jehovan edessä niin kuin te" (4. Mooseksen 15:15). Pääsiäiseen osallistuminen oli elintärkeä velvollisuus, eikä Jehova Jumala tehnyt tämän juhlan yhteydessä eroa israelilaisten ja ulkomaalaisten välillä.

Miksi vaatia sitä tosiasiaa, että ulkomaalaisella oli velvollisuus viettää pääsiäistä? Koska symboleihin osallistumisen kieltäjien tärkein argumentti uskollisille kristityille, joilla on maallinen toivo, on, että he eivät ole osa "uutta liittoa" eivätkä edes hengellistä Israelia. Mutta pääsiäisen mallin mukaan ei-israelilaiset voisivat viettää pääsiäistä… Mitä ympärileikkauksen hengellinen merkitys edustaa? Kuuliaisuus Jumalalle (5. Mooseksen 10:16; Roomalaisille 2:25-29). Hengellinen ympärileikkaamattomuus edustaa tottelemattomuutta Jumalaa ja Kristusta kohtaan (Apostolien teot 7:51-53). Vastaus on yksityiskohtainen alla.

Riippuuko leipään ja viinimaljaan osallistuminen taivaallisesta vai maallisesta toivosta? Jos nämä kaksi toivoa todistetaan yleisesti lukemalla kaikki Kristuksen, apostolien ja jopa heidän aikalaistensa lausunnot, ymmärrämme, että niitä ei ole dogmatisoitu tai suoraan mainittu Raamatussa. Esimerkiksi Jeesus Kristus puhui usein iankaikkisesta elämästä tekemättä eroa taivaallisen ja maallisen toivon välillä (Matteus 19:16,29; 25:46; Markus 10:17,30; Johannes 3:15,16, 36; 4:14, 35;5:24,28,29 (puhuessaan ylösnousemuksesta, hän ei edes mainitse, että se tulee olemaan maallista (vaikka se olisi)), 39;6:27,40, 47.54 (on monia muita viittauksia jossa Jeesus Kristus ei tee eroa iankaikkisen elämän välillä taivaassa vai maan päällä)). Siksi näitä kahta toivoa ei pitäisi "dogmatisoida" eivätkä ne saa tehdä eroa kristittyjen välillä muistomerkin viettämisen yhteydessä. Ja tietysti näiden kahden toivon alistamisella leivän ja maljan nauttimiseen osallistumiselle ei ole mitään raamatullista perustaa.

Lopuksi, Johanneksen luvun 10:n yhteydessä sanominen, että kristityt, joilla on maallinen toivo, olisivat "muita lampaita", eivät osa uutta liittoa, on täysin irrallaan koko tämän saman luvun kontekstista. Kun luet artikkelin (alla) "Toiset lampaat", joka tarkastelee huolellisesti Kristuksen kontekstia ja kuvia, luvussa Joh. 10, huomaat, että hän ei puhu liitoista, vaan todellisen messiaan identiteetistä. "Toiset lampaat" ovat ei-juutalaisia ​​kristittyjä. Joh. 10 ja 1 Korinttolaisille 11 ei kiellä uskollisia kristittyjä, joilla on toivo ikuisesta elämästä maan päällä ja joilla on hengellinen sydämen ympärileikkaus, nauttimasta leipää ja muistoviinin maljaa.

Mitä tulee muistopäivämäärän laskemiseen, ennen Vartiotornissa 1. helmikuuta 1976 (englanninkielinen painos (sivu 72)) kirjoitettua päätöstä 14. nisanin päivämäärä perustui "tähtitieteelliseen uuteen kuuhun". Se ei perustunut ensimmäiseen Jerusalemissa näkyvään puolikuuhun. Alla on selitetty sinulle, miksi tähtitieteellinen uusikuu on enemmän Raamatun kalenterin mukainen, Psalmien 81:1-3 yksityiskohtaisen selityksen perusteella. Lisäksi Vartiotornin artikkelista käy selvästi ilmi, että uudella menetelmällä ei ole yleismaailmallista arvoa, toisin sanoen sitä on tarkkailtava vain Jerusalemissa, kun taas tähtitieteellistä uutta kuuta voidaan soveltaa kaikilla viidellä mantereella samalla sillä on yleismaailmallista arvoa. Tästä syystä tämän artikkelin alussa mainittu päivämäärä (perustuu tähtitieteelliseen kuuhun) on kaksi päivää edellä Jehovan todistajien kristillisen seurakunnan vuodesta 1976 lähtien käyttämää laskelmaa. Veljellisesti Kristuksessa.

***

Raamatun menetelmä Jeesuksen Kristuksen kuoleman muistojuhlapäivän määrittämiseksi on sama kuin pääsiäisen raamatussa. 14. Nisan (raamatullisen kalenterikuukausi), neljästoista päivä, uudesta kuusta (joka on Nisan-kuukauden ensimmäinen päivä): "Teidän on syötävä happamatonta leipää ensimmäisen kuun 14. päivän illasta lähtien aina kuukauden 21. päivän iltaan saakka" (2. Mooseksen 12:18). "Ilta" vastaa 14. Nisanin päivän alkua. Raamatussa päivä alkaa auringonlaskun jälkeen, "ilta" ("Tuli ilta ja tuli aamu; tämä oli ensimmäinen päivä" (1. Mooseksen 1:5)). Tämä tarkoittaa, että kun kuun tähtitieteellinen taulukko mainitsee täysikuun 8. huhtikuuta tai uuden kuun 23. huhtikuuta, se on ajanjakso kahden illan välillä 7. huhtikuuta ja 22. huhtikuuta, auringonlaskua ja ennen auringonnousua 8. ja 23. huhtikuuta, kun kuu muuttuu (http://pgj.pagesperso-orange.fr/calendar.htm (ranskaksi)).

Psalmit 81:1-3 (Raamatun) antaa meille mahdollisuuden ymmärtää epäilemättä, että uuden kuun ensimmäinen päivä on kuun täydellinen häviäminen: "Puhaltakaa torveen uudenkuun aikaan, täydenkuun aikaan juhlapäivämme kunniaksi". Tämän laskelman perusteella Jeesuksen Kristuksen kuoleman muistopäivä on Sunnuntai 2.4.2023, auringonlaskun jälkeen.

Tässä tekstissä (Psalmit 81:1-3) mainitaan runollisesti "uusi kuu" siitä päivästä, jona 1 Ethanim (Tishri), kun torvi puhallettiin (4. Mooseksen 10:10; 29:1). Se on 15 Ethanimin (Tishri) "täysikuu", iloisen "juhlan" aika (ks. Jakeet 1,2 ja 5. Mooseksen 16:15). Kuun tähtitieteellisen taulukon perusteella havainto on seuraava: Kun katsomme, että uusi kuu on sen täydellinen häviäminen (ilman puolikuuhun), kaikissa tapauksissa kuun kuukauden 15. päivä kuuluu sekä ensimmäisen havaittavan täysikuun ja tähtitieteellisen täysikuun ajanjakso. Kun katsomme, että uusi kuu olisi ensimmäisen puolikuun (kuukauden ensimmäisenä päivänä) havainnointi, useimmissa tapauksissa ensimmäinen havaittavissa oleva täysikuu ja tähtitieteellinen täysikuu vastaavat yönä kuukauden 12. 13. tai 14. päivä ja harvemmin kuukauden 15. päivä. Tämä tarkoittaa, että tässä tapauksessa, että kuun 15. päivänä, melkein kaikissa tapauksissa kuu alkaa laskuvaiheessaan (se ei ole enää havaittavissa oleva täysikuu)... Tämän seurauksena epäilemättä kuukauden ensimmäinen päivä "uudena kuuna" on Kuun täydellinen häviäminen (eikä ensimmäisen puolikuun ilmestyminen) Raamatun mukaan (Psalmit 81:1-3).

Toiset lampaat

"Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä tarhasta. Nekin minun täytyy tuoda sisään, ja ne kuuntelevat minun ääntäni. Näin tulee olemaan yksi lauma, yksi paimen"

(Johannes 10:16)

Johanneksen 10:1-16:n huolellinen lukeminen paljastaa, että keskeinen teema on Messiaan tunnistaminen opetuslastensa, lampaiden, todelliseksi paimeneksi.

Johanneksen 10:1:ssä ja 10:16:ssa on kirjoitettu: "Minä todella vakuutan teille: se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeää sinne muualta, on varas ja ryöstäjä. (...) Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä tarhasta. Nekin minun täytyy tuoda sisään, ja ne kuuntelevat minun ääntäni. Näin tulee olemaan yksi lauma, yksi paimen". Tämä "aita" edustaa aluetta, jolla Jeesus Kristus saarnasi, Israelin kansaa, Mooseksen lain yhteydessä: "Jeesus lähetti matkaan nämä 12 ja antoi heille seuraavat ohjeet: ”Älkää lähtekö tielle, joka vie muiden kansojen luo, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin  vaan menkää sen sijaan Israelin kansan kadonneiden lampaiden luo" (Matteus 10:5,6). "Hän vastasi: ”Minua ei ole lähetetty muiden kuin Israelin kansan kadonneiden lampaiden luo”" (Matteus 15:24).

Johanneksen 10:1-6:ssa on kirjoitettu, että Jeesus Kristus ilmestyi aitauksen portin eteen. Tämä tapahtui hänen kasteensa aikana. "Portinvartija" oli Johannes Kastaja (Matteus 3:13). Kastamalla Jeesuksen, josta tuli Kristus, Johannes Kastaja avasi oven hänelle ja todisti, että Jeesus on Kristus ja Jumalan Karitsa: "Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan häntä kohti ja sanoi: ”Katsokaa, Jumalan Karitsa, joka poistaa maailman synnin!"" (Johannes 1:29-36).

Johanneksen 10:7-15:ssä pysytellen samassa messiaanisessa teemassa Jeesus Kristus käyttää toista esimerkkiä nimeämällä itsensä "portiksi", ainoaksi pääsypaikaksi samalla tavalla kuin Johannes 14:6: "Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Kukaan ei tule Isän luo muuten kuin minun kauttani"". Aiheen pääteema on aina Jeesus Kristus Messiaana. Saman kohdan jakeesta 9 (hän ​​muuttaa kuvauksen toisen kerran) hän nimeää itsensä paimeneksi, joka laiduntaa lampaitaan laittamalla ne "sisään tai ulos" ruokkimaan niitä. Opetus keskittyy sekä häneen että siihen, miten hänen on huolehdittava lampaistaan. Jeesus Kristus nimeää itsensä erinomaiseksi paimeneksi, joka antaa henkensä opetuslastensa puolesta ja joka rakastaa lampaitaan (toisin kuin palkattu paimen, joka ei vaaranna henkensä lammasten vuoksi, jotka eivät kuulu hänelle). Jälleen Kristuksen opetuksen keskiössä on hän itse paimenena, joka uhraa itsensä lampaidensa edestä (Matteus 20:28).

Johannes 10:16-18: "Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä tarhasta. Nekin minun täytyy tuoda sisään, ja ne kuuntelevat minun ääntäni. Näin tulee olemaan yksi lauma, yksi paimen.  Isä rakastaa minua, koska minä annan elämäni, jotta saisin sen takaisin. Kukaan ei ota sitä minulta pois, vaan minä annan sen omasta aloitteestani. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta saada se takaisin. Tämän käskyn olen saanut Isältäni".

Lukemalla nämä jakeet, ottaen huomioon edellisten jakeiden konteksti, Jeesus Kristus ilmoittaa tuolloin vallankumouksellisen ajatuksen, että hän uhraisi henkensä ei vain juutalaisten opetuslastensa hyväksi, vaan myös muiden opetuslasten hyväksi, jotka eivät olla osa Israelia. Todiste on, että viimeinen käsky, jonka hän antaa opetuslapsilleen saarnaamisesta, on tämä: "Te saatte kuitenkin voimaa, kun pyhä henki tulee päällenne, ja te tulette olemaan todistajiani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa+ ja aina maan ääriin asti" (Apostolien teot 1:8). Juuri Korneliuksen kasteessa Kristuksen sanat Johannes 10:16:ssa alkavat toteutua (katso historiallinen kertomus Apostolien tekojen luvusta 10).

Siten Johanneksen 10:16:n "muut lampaat" koskevat ei-juutalaisia ​​kristittyjä lihassa. Johanneksen 10:16-18:ssa se kuvaa ykseyttä lampaiden kuuliaisuudessa Paimenelle Jeesukselle Kristukselle. Hän puhui myös kaikista opetuslapsistaan ​​hänen aikanaan "pienenä laumana": "Älä pelkää, pieni lauma, sillä teidän Isänne haluaa antaa teille valtakunnan" (Luukas 12:32). Vuoden 33 helluntaina Kristuksen opetuslapsia oli vain 120 (Apostolien teot 1:15). Apostolien tekojen kertomuksen jatkosta voimme lukea, että heidän lukumääränsä nousee muutamaan tuhanteen (Apostolien teot 2:41 (3000 sielua); Apostolien teot 4:4 (5000)). Oli miten oli, uudet kristityt edustivatpa Kristuksen aikana, kuten apostolien aikana, "pientä laumaa" suhteessa Israelin kansan väestöön ja sitten kaikkiin muihin maan kansoihin.

Pysykäämme yhtenäisinä, kuten Kristus pyysi Isäänsä

"En pyydä vain heidän puolestaan vaan myös niiden puolesta, jotka uskovat minuun heidän sanansa perusteella. Näin he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minun yhteydessäni ja minä sinun yhteydessäsi, ja hekin olisivat meidän yhteydessämme, jotta maailma uskoisi, että sinä olet lähettänyt minut" (Johannes 17:20,21).

Juutalainen pääsiäinen on Kristuksen kuoleman muistomallin malli: "Ne ovat tulevan varjo, mutta todellisuus kuuluu Kristukselle" (Kolossalaisille 2:17). "Sillä koska Laissa on tulevan hyvän varjo mutta ei itse asioiden todellista olemusta" (Heprealaisille 10:1) (The Reality of the Law).

Vain ympärileikattu voisi juhlia pääsiäistä: "Ja mikäli joku muukalaisasukas asustaa luonanne ja todella haluaa viettää pesahia Jehovan kunniaksi, ympärileikattakoon jokainen hänelle kuuluva miespuolinen. Vasta sitten hän saa lähestyä viettämään sitä, ja hänen on tultava maan syntyperäisen asukkaan kaltaiseksi. Mutta kukaan ympärileikkaamaton mies ei saa syödä siitä" (2. Mooseksen kirja 12:48).

Kristityillä ei ole enää fyysisen ympärileikkauksen velvoitetta, vaan se on korvattu sydämen hengellisen ympärileikkauksella: "Ja teidän on ympärileikattava sydämenne esinahka, ettekä saa enää jäykistää niskaanne" (5. Mooseksen kirja 10 :16).

Apostoli Paavali antaa tarkan määritelmän sydämen hengellisen ympärileikkauksen:

"Ympärileikkauksestahan on hyötyä vain jos noudatat lakia, mutta jos olet lainrikkoja, niin ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi. Jos siis ympärileikkaamaton pitää Lain vanhurskaat vaatimukset, eikö hänen ympärileikkaamattomuutensa lueta ympärileikkaukseksi? Ja panemalla Lain täytäntöön luonnostaan ympärileikkaamaton tuomitsee sinut, joka sen kirjoitetun lakikokoelman ja ympärileikkauksen mukaan olet lainrikkoja. Sillä ei se ole juutalainen, joka on sellainen ulkonaisesti, eikä ympärileikkaus ole se, mikä on ulkonaisesti lihassa, vaan se on juutalainen, joka on sellainen sisäisesti, ja hänen ympärileikkauksensa on sydämen ympärileikkaus hengen vaikutuksesta eikä kirjoitetun lakikokoelman vaikutuksesta. Hänen kiitoksensa ei tule ihmisiltä, vaan Jumalalta" (Roomalaisille 2:25-29). Sydän hengellinen ympärileikkaus edustaa kuuliaisuutta Jumalalle ja Hänen Pojalleen Jeesukselle. Se edustaa uskoa Kristuksen uhraukseen syntien anteeksisaamiseksi.

Sydän henkinen ympärileikkaamattomuus on tottelemattomuus Jumalan ja hänen Pojan Jeesuksen Kristuksen tahdosta. Se edustaa uskon puutetta Kristuksen uhriin : "Uppiniskaiset ja ympärileikkaamattomat sydämeltä ja korvilta, aina te olette vastustamassa pyhää henkeä; niin kuin teidän esi-isänne, niin tekin. Ketä profeetoista teidän esi-isänne eivät vainonneet? Hehän tappoivat ne, jotka ilmoittivat etukäteen sen Vanhurskaan tulosta, jonka kavaltajiksi ja murhaajiksi te olette nyt tulleet, te, jotka saitte Lain enkelien välittämänä mutta ette ole sitä pitäneet" (Apostolien teot 7:51-53) (Raamatun perusopetus (se on kielletty Raamatussa)).

Kristityt, riippumatta hänen toivostaan (taivaallisella tai maallisen), täytyy olla sydämen ympärileikkaus osallistumaan Kristuksen kuoleman muistoksi: "Hyväksyköön ihminen ensin itsensä tarkan tutkistelun jälkeen ja niin syököön leivästä ja juokoon maljasta" (1. Korinttilaisille 11:28).

Itsehyväksyminen on seurausta omantunnon tutkimisesta, jos näemme, onko meillä hyvää käyttäytymistä Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen edessä. Pure tietoisuus Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen edessä edustaa sydämen ympärileikkausta, joka on välttämätöntä osallistua Kristuksen kuoleman muistoksi.

Jeesus Kristus kehottaa uskollisia kristittyjä symbolisesti syömään Häntä saadakseen iankaikkisen elämän:

”Minä olen elämän leipä. Teidän esi-isänne söivät mannaa erämaassa ja silti kuolivat. Tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, jotta kuka tahansa voisi syödä sitä ja olla kuolematta. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta; jos joku syö tätä leipää, hän tulee elämään ikuisesti; ja todellakin se leipä, jonka minä tulen antamaan, on minun lihani maailman elämän puolesta.”Sen tähden juutalaiset alkoivat kiistellä keskenään sanoen: ”Kuinka tämä voi antaa meille lihansa syötäväksi?” Niinpä Jeesus sanoi heille: ”Totta totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, sillä on ikuinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä; sillä minun lihani on tosi ruoka ja minun vereni on tosi juoma. Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, pysyy minun yhteydessäni*, ja minä pysyn hänen yhteydessään. Niin kuin Isä, joka elää, on lähettänyt minut ja minä elän Isän takia, niin myös se, joka syö minua, tulee elämään minun takiani. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole niin kuin silloin, kun teidän esi-isänne söivät ja silti kuolivat. Joka syö tätä leipää, tulee elämään ikuisesti.” (Johannes 6:48-58) (The Heavenly Resurrection (144000); The Earthly Resurrection; The Great Crowd; The Release).

Jeesus Kristus tekee selväksi, että joka ei tee sitä, ei ole iankaikkista elämää: ”Niinpä Jeesus sanoi heille: ”Totta totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää itsessänne”” (Johannes 6:53).

Uskolliset kristityt, heidän kristillisen toivonsa (taivaan tai maallisen), täytyy ottaa leipää ja juoda cup muistomerkin aikana saadakseen iankaikkisen elämän: ”Niin kuin Isä, joka elää, on lähettänyt minut ja minä elän Isän takia, niin myös se, joka syö minua, tulee elämään minun takiani” (Johannes 6:57) (The Memorial of the Death of Jesus Christ (Slideshow); Jesus Christ the Only Path; The King Jesus Christ).

Vain uskolliset kristityt kokoontuvat "veljien" kesken Kristuksen kuoleman muistoksi: ”Kun siis, veljeni, kokoonnutte syömään sitä, odottakaa toisianne” (1. Korinttilaisille 11:33) (In Congregation).

Jos haluat osallistua Kristuksen kuoleman muistamiseen ja et ole kristittyjä, sinun täytyy kastaa, haluaa vilpittömästi noudattaa Kristuksen käskyjä: "Menkää siksi ja tehkää opetuslapsia kaikkien kansojen ihmisistä. Kastakaa heidät Isän, Pojan ja pyhän hengen nimessä  ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä olen käskenyt teidän noudattaa. Muistakaa, että minä olen teidän kanssanne joka päivä tämän aikakauden päättymiseen asti" (Matteus 28:19,20).

Kuinka juhlia Jeesuksen Kristuksen kuoleman muistoa?

"Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni"

(Luuk. 22:19)

Jeesuksen Kristuksen kuoleman muistaminen on juhlittava samalla tavalla kuin pääsiäinen, uskollisten kristittyjen, seurakunta tai perheen välillä (2. Mooseksen 12:48, Heprealaisille 10: 1, Kolossalaisille 2:17, 1. Korinttilaisille 11:33). Pääsiäisjuhlan jälkeen Jeesus Kristus asetti mallin hänen kuolemansa muistamisen tulevaisuudesta (Luuk. 22: 12-18). He ovat näissä raamatullisissa kappaleissa, evankeliumeissa:

- Matteus 26: 17-35.

- Mark 14: 12-31.

- Luukas 22: 7-38.

- Johannes 13–17.

Pääsiäisjuhlan jälkeen Jeesus Kristus korvasi tämän seremonian toisen kanssa: Kristuksen kuoleman muistoksi (Johannes 1: 29-36, Kolossalaisille 2: 17, Heprealaisille 10: 1).

Tämän siirtymisen aikana Jeesus Kristus pesi 12 apostolin jalkoja. Se oli esimerkki opetuksesta: olla nöyrä toisilleen (Johannes 13: 4-20). Tätä tapahtumaa ei kuitenkaan pidä pitää rituaalina käytännössä ennen muistoa (vertaa Johannes 13:10 ja Matteus 15: 1-11). Tarina kertoo kuitenkin meille, että sen jälkeen Jeesus Kristus "laittaa päällisiin vaatteisiinsa". Siksi meidän on oltava asianmukaisesti pukeutuneita (Johannes 13: 10a, 12). Hänen kuolemansa paikassa, Jeesus Kristus, sotilaat ottivat pois vaatteet, joita hän käytti tänä iltana. Johannes 19: 23,24 kertomus kertoo meille, että Jeesus Kristus käytti "He ottivat myös alimmaisen vaatteen, mutta alimmainen vaate oli saumaton, koska se oli kudottu yhtenä kappaleena". Jeesus Kristus käytti laadukkaita vaatteita, jotka olivat juhlallisuuden tärkeyden mukaisia. Ilman kirjoittamattomia sääntöjä Raamatussa käytämme hyvää harkintaa siitä, miten pukeutua (Hepr. 5:14).

Jeesus Kristus hylkäsi petturin Juudas Iskariotin. Tämä osoittaa, että tämä seremonia on juhlittava vain uskollisten kristittyjen välillä (Matteus 26: 20-25, Markus 14: 17-21, Johannes 13: 21-30, Luukan tarina ei ole aina kronologinen, vaan "a looginen järjestys "(Vertaa Luukas 22: 19-23 ja Luukas 1: 3 "alusta alkaen kirjoittaaksesi ne loogisessa järjestyksessä" 1 Korinttilaisille 11: 28,33)).

Muistoseremoniaa kuvataan hyvin yksinkertaisella tavalla: "Kun he jatkoivat syömistä, Jeesus otti leivän, ja esitettyään rukouksen hän taittoi sen, antoi opetuslapsille ja sanoi: ”Ottakaa, syökää. Tämä tarkoittaa minun ruumistani.” Hän otti myös maljan, kiitti Jumalaa ja antoi sen heille ja sanoi: ”Juokaa siitä, te kaikki, sillä tämä tarkoittaa minun vertani, ’liiton verta’, joka vuodatetaan monien puolesta syntien anteeksi antamiseksi. Mutta minä sanon teille: en missään tapauksessa enää juo tätä viiniköynnöksen tuotetta ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.” Laulettuaan lopuksi ylistyslauluja he menivät ulos Öljymäelle" (Matteus 26: 26-30). Jeesus Kristus selitti tämän juhlan syyn, hänen uhrinsa merkityksen, mitä happamatonta leipää edustaa, hänen ruumiinsa symboli ilman syntiä, ja kupin viiniä, hänen verta. Hän pyysi, että hänen opetuslapsensa juhlistaisivat kuolemansa muistoa joka vuosi Nisanin 14. nisan (juutalainen kalenterikuukausi) (Luukas 22:19).

Johanneksen evankeliumi ilmoittaa meille Kristuksen opetuksesta tämän seremonia jälkeen, luultavasti Johanneksen 13:31 ja Johannes 16:30 välisenä aikana. Sen jälkeen Jeesus Kristus rukoili Isää kohtaan Johanneksen luvun 17 mukaan. Matteus 26:30 ilmoittaa meille: "Laulettuaan lopuksi ylistyslauluja he menivät ulos Öljymäelle". On todennäköistä, että ylistyslaulu tapahtui Jeesuksen Kristuksen rukouksen jälkeen.

Miten edetä?

Meidän on noudatettava Kristuksen mallia. Juhlan pitää järjestää yksi henkilö, vanhin, pastori, kristillisen seurakunnan pappi. Jos juhla järjestetään perheessä, se on kristillisen perheen pää, joka juhlii sitä. Jos ei ole ketään, kristillinen sisar, joka järjestää seremonian, olisi valittava uskollisista vanhoista naisista (Titus 2: 3). Hänen täytyy peittää päänsä (1. Korinttilaisille 11: 2-6).

Se, joka järjestää seremonian, päättää Raamatun opetuksen tässä tilanteessa evankeliumin tarinan pohjalta, ehkä lukemalla ne kommentoimalla niitä. Lopullinen rukous, joka on osoitettu Jehovalle Jumalalle, julistetaan. Sen jälkeen ylistyksiä voidaan laulaa Jehovalle Jumalalle ja kunnioittaa hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta.

Leivän osalta ei mainita sellaista viljaa, jota on kuitenkin tehtävä ilman hiivaa (happamaton leipä). Viinin osalta joissakin maissa on mahdollista, että uskolliset kristityt eivät voi saada sitä. Tässä poikkeustapauksessa vanhimmat päättävät, miten se korvataan sopivimmalla tavalla Raamatun perusteella (Johannes 19:34). Jeesus Kristus on osoittanut, että tietyissä poikkeustilanteissa voidaan tehdä poikkeuksellisia päätöksiä ja että Jumalan armoa sovelletaan tässä tilanteessa (Matteus 12: 1-8).

Raamatussa ei ole kirjoitettu mitään seremonian tarkasta kestosta. Ainoa tärkeä Raamatun kohta seremonian ajoituksesta on seuraava: Jeesuksen Kristuksen kuoleman muistoa on juhlittu ”kahden illan välillä”: Auringonlaskun jälkeen 13-14 "Nisan" ja ennen Sunrise. Joh. 13: 30 kertoo meille, että kun Juudas Iskariot lähti pian ennen juhlia, "Oli yö" (2. Mooseksen 12: 6).

Jehova Jumala oli asettanut tämän lain Raamatun pääsiäispäivään: "Pesah-juhlan uhrista ei saa jäädä mitään yön yli aamuun saakka" (2. Mooseksen 34:25). Miksi? Kristuksen, Jumalan Karitsan, kuolema annettiin "tuomiolla", myös kahden illan välisenä aikana, ennen aamua: "Silloin ylimmäinen pappi repäisi päällysvaatteensa ja sanoi: ”Hän on pilkannut Jumalaa! Mitä me enää todistajia tarvitsemme? Nyt olette kuulleet jumalanpilkan! Mitä mieltä olette?” He vastasivat: ”Hän ansaitsee kuoleman.” (...) Samassa kiekui kukko. Silloin Pietari muisti, mitä Jeesus oli sanonut: ”Ennen kuin kukko kiekuu, sinä kiellät minut kolmesti.”" (Matteus 26: 65-75; Psalm. 94: 20 "vaikeuksia lain varjolla"; Johannes 1: 29-36; Kolossilaiset 2:17 Heprealaiset 10: 1). Jumala siunaa koko maailman uskollisia kristittyjä Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta, aamen.

Latest comments

24.10 | 07:22

Hi Jane, thank you very much for your encouragement. Thanks to Jehovah God and Jesus Christ who revealed to us the meaning of the Word (1 Corinthians 10:31). Blessings of God to you, Sister in Christ.

23.10 | 22:27

This is the most insightful explanation of scripture o have ever found! God bless you my brothers …. My eyes are devoid of fog!

26.05 | 10:51

Interesting

12.03 | 10:37

Hi Fatima, as Jesus said to keep on the watch in view of prayers until the end to have the fulfillment of our Christian Hope, to be saved (Mat 24:13,42). Blessings and My Brotherly Greetings in Christ

Share this page