Raamattu verkossa

Raamattu useilla kielillä

Linkit (sinisellä) haluamallasi kielellä ohjaavat sinut samalle kielelle kirjoitettuun toiseen artikkeliin. Englanninkieliset linkit ohjaavat sinut englanninkieliseen artikkeliin. Tässä tapauksessa voit valita myös kolmesta muusta kielestä: espanja, portugali ja ranska.

Norsk  Svenska  Dansk  Icelandic  Pусский  Eesti  Deutsch

Kristuksen kuoleman muistoksi

"Sillä onhan Kristus, meidän pesah-uhrimme, uhrattu"

(1. Korinttilaisille 5:7)

Kristuksen kuoleman muisto
14 Nisan 5779 (juutalainen kalenteri)
Torstai 18. huhtikuuta 2019 (auringonlaskun jälkeen) (gregoriaaninen kalenteri)

Raamattu menetelmä Jeesuksen Kristuksen kuoleman muiston juhlimispäivän määrittämiseksi on sama kuin Raamatun pääsiäispäivä. 14 Nisan (juutalainen kalenterikuukausi), 14 päivää "uusi kuu" jälkeen (Nisanin kuukauden alku): "Teidän on syötävä happamatonta leipää ensimmäisen kuun 14. päivän illasta lähtien aina kuukauden 21. päivän iltaan saakka" (2. Mooseksen kirja 12:18). "Ilta" vastaa 14 Nisan alkua. Raamatussa päivä alkaa auringonlaskun jälkeen, "ilta" ("Tuli ilta ja tuli aamu; tämä oli ensimmäinen päivä" (1. Mooseksen kirja 1: 5)). Tänä vuonna Kristuksen kuoleman muistomerkki pidetään torstaina 18. huhtikuuta 2019 auringonlaskun jälkeen (gregoriaaninen kalenteri). Nisanin kuukauden ensimmäinen päivä vastaa uutta kuun (tänä vuonna 5. huhtikuuta (auringonlaskun jälkeen) / 6. huhtikuuta 2019). Se edustaa kuun täydellistä katoamista (ilman ilmeistä vuosineljännestä), ambivalenssissa täysikuun täydelliseen ulkonäköön (kaikki sen ilmeiset vuosineljännekset), Psalmit 81:3 (Raamattu) mukaan: "Puhaltakaa torveen uudenkuun aikaan, täydenkuun aikaan juhlapäivämme kunniaksi". Nykyinen juutalainen kalenteri on myös säilyttänyt tämän raamatullisen vaihtoehdon. Siksi, kun otetaan huomioon Raamatun kriteeri uuden kuun määrittämisestä (kuun täydellinen katoaminen), se valittiin Kristuksen kuoleman muistopäivän määrittämiseksi (Lunisolar Year).

Juutalainen pääsiäinen on Kristuksen kuoleman muistomallin malli: "Ne ovat tulevan varjo, mutta todellisuus kuuluu Kristukselle" (Kolossalaisille 2:17). "Sillä koska Laissa on tulevan hyvän varjo mutta ei itse asioiden todellista olemusta" (Heprealaisille 10:1) (The Reality of the Law).

Vain ympärileikattu voisi juhlia pääsiäistä: "Ja mikäli joku muukalaisasukas asustaa luonanne ja todella haluaa viettää pesahia Jehovan kunniaksi, ympärileikattakoon jokainen hänelle kuuluva miespuolinen. Vasta sitten hän saa lähestyä viettämään sitä, ja hänen on tultava maan syntyperäisen asukkaan kaltaiseksi. Mutta kukaan ympärileikkaamaton mies ei saa syödä siitä" (2. Mooseksen kirja 12:48).

Kristityillä ei ole enää fyysisen ympärileikkauksen velvoitetta, vaan se on korvattu sydämen hengellisen ympärileikkauksella: "Ja teidän on ympärileikattava sydämenne esinahka, ettekä saa enää jäykistää niskaanne" (5. Mooseksen kirja 10 :16).

Apostoli Paavali antaa tarkan määritelmän sydämen hengellisen ympärileikkauksen:

"Ympärileikkauksestahan on hyötyä vain jos noudatat lakia, mutta jos olet lainrikkoja, niin ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi. Jos siis ympärileikkaamaton pitää Lain vanhurskaat vaatimukset, eikö hänen ympärileikkaamattomuutensa lueta ympärileikkaukseksi? Ja panemalla Lain täytäntöön luonnostaan ympärileikkaamaton tuomitsee sinut, joka sen kirjoitetun lakikokoelman ja ympärileikkauksen mukaan olet lainrikkoja. Sillä ei se ole juutalainen, joka on sellainen ulkonaisesti, eikä ympärileikkaus ole se, mikä on ulkonaisesti lihassa, vaan se on juutalainen, joka on sellainen sisäisesti, ja hänen ympärileikkauksensa on sydämen ympärileikkaus hengen vaikutuksesta eikä kirjoitetun lakikokoelman vaikutuksesta. Hänen kiitoksensa ei tule ihmisiltä, vaan Jumalalta" (Roomalaisille 2:25-29). Sydän hengellinen ympärileikkaus edustaa kuuliaisuutta Jumalalle ja Hänen Pojalleen Jeesukselle. Se edustaa uskoa Kristuksen uhraukseen syntien anteeksisaamiseksi.

Sydän henkinen ympärileikkaamattomuus on tottelemattomuus Jumalan ja hänen Pojan Jeesuksen Kristuksen tahdosta. Se edustaa uskon puutetta Kristuksen uhriin : "Uppiniskaiset ja ympärileikkaamattomat sydämeltä ja korvilta, aina te olette vastustamassa pyhää henkeä; niin kuin teidän esi-isänne, niin tekin. Ketä profeetoista teidän esi-isänne eivät vainonneet? Hehän tappoivat ne, jotka ilmoittivat etukäteen sen Vanhurskaan tulosta, jonka kavaltajiksi ja murhaajiksi te olette nyt tulleet, te, jotka saitte Lain enkelien välittämänä mutta ette ole sitä pitäneet" (Apostolien teot 7:51-53) (Raamatun perusopetus (se on kielletty Raamatussa)).

Kristityt, riippumatta hänen toivostaan (taivaallisella tai maallisen), täytyy olla sydämen ympärileikkaus osallistumaan Kristuksen kuoleman muistoksi: "Hyväksyköön ihminen ensin itsensä tarkan tutkistelun jälkeen ja niin syököön leivästä ja juokoon maljasta" (1. Korinttilaisille 11:28).

Itsehyväksyminen on seurausta omantunnon tutkimisesta, jos näemme, onko meillä hyvää käyttäytymistä Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen edessä. Pure tietoisuus Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen edessä edustaa sydämen ympärileikkausta, joka on välttämätöntä osallistua Kristuksen kuoleman muistoksi.

Jeesus Kristus kehottaa uskollisia kristittyjä symbolisesti syömään Häntä saadakseen iankaikkisen elämän:

”Minä olen elämän leipä. Teidän esi-isänne söivät mannaa erämaassa ja silti kuolivat. Tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, jotta kuka tahansa voisi syödä sitä ja olla kuolematta. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta; jos joku syö tätä leipää, hän tulee elämään ikuisesti; ja todellakin se leipä, jonka minä tulen antamaan, on minun lihani maailman elämän puolesta.”Sen tähden juutalaiset alkoivat kiistellä keskenään sanoen: ”Kuinka tämä voi antaa meille lihansa syötäväksi?” Niinpä Jeesus sanoi heille: ”Totta totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, sillä on ikuinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä; sillä minun lihani on tosi ruoka ja minun vereni on tosi juoma. Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, pysyy minun yhteydessäni*, ja minä pysyn hänen yhteydessään. Niin kuin Isä, joka elää, on lähettänyt minut ja minä elän Isän takia, niin myös se, joka syö minua, tulee elämään minun takiani. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole niin kuin silloin, kun teidän esi-isänne söivät ja silti kuolivat. Joka syö tätä leipää, tulee elämään ikuisesti.” (Johannes 6:48-58) (The Heavenly Resurrection (144000); The Earthly Resurrection; The Great Crowd; The Release).

Jeesus Kristus tekee selväksi, että joka ei tee sitä, ei ole iankaikkista elämää: ”Niinpä Jeesus sanoi heille: ”Totta totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää itsessänne”” (Johannes 6:53).

Uskolliset kristityt, heidän kristillisen toivonsa (taivaan tai maallisen), täytyy ottaa leipää ja juoda cup muistomerkin aikana saadakseen iankaikkisen elämän: ”Niin kuin Isä, joka elää, on lähettänyt minut ja minä elän Isän takia, niin myös se, joka syö minua, tulee elämään minun takiani” (Johannes 6:57) (The Memorial of the Death of Jesus Christ (Slideshow); Jesus Christ the Only Path; The King Jesus Christ).

Vain uskolliset kristityt kokoontuvat "veljien" kesken Kristuksen kuoleman muistoksi: ”Kun siis, veljeni, kokoonnutte syömään sitä, odottakaa toisianne” (1. Korinttilaisille 11:33) (In Congregation).

Jos haluat osallistua Kristuksen kuoleman muistamiseen ja et ole kristittyjä, sinun täytyy kastaa, haluaa vilpittömästi noudattaa Kristuksen käskyjä: "Menkää siksi ja tehkää opetuslapsia kaikkien kansojen ihmisistä. Kastakaa heidät Isän, Pojan ja pyhän hengen nimessä  ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä olen käskenyt teidän noudattaa. Muistakaa, että minä olen teidän kanssanne joka päivä tämän aikakauden päättymiseen asti" (Matteus 28:19,20).

Kuinka juhlia Jeesuksen Kristuksen kuoleman muistoa?

"Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni"

(Luuk. 22:19)

SOLA SCRIPTURA

Jeesuksen Kristuksen kuoleman muistaminen on juhlittava samalla tavalla kuin pääsiäinen, uskollisten kristittyjen, seurakunta tai perheen välillä (2. Mooseksen 12:48, Heprealaisille 10: 1, Kolossalaisille 2:17, 1. Korinttilaisille 11:33). Pääsiäisjuhlan jälkeen Jeesus Kristus asetti mallin hänen kuolemansa muistamisen tulevaisuudesta (Luuk. 22: 12-18). He ovat näissä raamatullisissa kappaleissa, evankeliumeissa:

- Matteus 26: 17-35.

- Mark 14: 12-31.

- Luukas 22: 7-38.

- Johannes 13–17.

Pääsiäisjuhlan jälkeen Jeesus Kristus korvasi tämän seremonian toisen kanssa: Kristuksen kuoleman muistoksi (Johannes 1: 29-36, Kolossalaisille 2: 17, Heprealaisille 10: 1).

Tämän siirtymisen aikana Jeesus Kristus pesi 12 apostolin jalkoja. Se oli esimerkki opetuksesta: olla nöyrä toisilleen (Johannes 13: 4-20). Tätä tapahtumaa ei kuitenkaan pidä pitää rituaalina käytännössä ennen muistoa (vertaa Johannes 13:10 ja Matteus 15: 1-11). Tarina kertoo kuitenkin meille, että sen jälkeen Jeesus Kristus "laittaa päällisiin vaatteisiinsa". Siksi meidän on oltava asianmukaisesti pukeutuneita (Johannes 13: 10a, 12). Hänen kuolemansa paikassa, Jeesus Kristus, sotilaat ottivat pois vaatteet, joita hän käytti tänä iltana. Johannes 19: 23,24 kertomus kertoo meille, että Jeesus Kristus käytti "He ottivat myös alimmaisen vaatteen, mutta alimmainen vaate oli saumaton, koska se oli kudottu yhtenä kappaleena". Jeesus Kristus käytti laadukkaita vaatteita, jotka olivat juhlallisuuden tärkeyden mukaisia. Ilman kirjoittamattomia sääntöjä Raamatussa käytämme hyvää harkintaa siitä, miten pukeutua (Hepr. 5:14).

Jeesus Kristus hylkäsi petturin Juudas Iskariotin. Tämä osoittaa, että tämä seremonia on juhlittava vain uskollisten kristittyjen välillä (Matteus 26: 20-25, Markus 14: 17-21, Johannes 13: 21-30, Luukan tarina ei ole aina kronologinen, vaan "a looginen järjestys "(Vertaa Luukas 22: 19-23 ja Luukas 1: 3 "alusta alkaen kirjoittaaksesi ne loogisessa järjestyksessä" 1 Korinttilaisille 11: 28,33)).

Muistoseremoniaa kuvataan hyvin yksinkertaisella tavalla: "Kun he jatkoivat syömistä, Jeesus otti leivän, ja esitettyään rukouksen hän taittoi sen, antoi opetuslapsille ja sanoi: ”Ottakaa, syökää. Tämä tarkoittaa minun ruumistani.” Hän otti myös maljan, kiitti Jumalaa ja antoi sen heille ja sanoi: ”Juokaa siitä, te kaikki, sillä tämä tarkoittaa minun vertani, ’liiton verta’, joka vuodatetaan monien puolesta syntien anteeksi antamiseksi. Mutta minä sanon teille: en missään tapauksessa enää juo tätä viiniköynnöksen tuotetta ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.” Laulettuaan lopuksi ylistyslauluja he menivät ulos Öljymäelle" (Matteus 26: 26-30). Jeesus Kristus selitti tämän juhlan syyn, hänen uhrinsa merkityksen, mitä happamatonta leipää edustaa, hänen ruumiinsa symboli ilman syntiä, ja kupin viiniä, hänen verta. Hän pyysi, että hänen opetuslapsensa juhlistaisivat kuolemansa muistoa joka vuosi Nisanin 14. nisan (juutalainen kalenterikuukausi) (Luukas 22:19).

Johanneksen evankeliumi ilmoittaa meille Kristuksen opetuksesta tämän seremonia jälkeen, luultavasti Johanneksen 13:31 ja Johannes 16:30 välisenä aikana. Sen jälkeen Jeesus Kristus rukoili Isää kohtaan Johanneksen luvun 17 mukaan. Matteus 26:30 ilmoittaa meille: "Laulettuaan lopuksi ylistyslauluja he menivät ulos Öljymäelle". On todennäköistä, että ylistyslaulu tapahtui Jeesuksen Kristuksen rukouksen jälkeen.

Miten edetä?

Meidän on noudatettava Kristuksen mallia. Juhlan pitää järjestää yksi henkilö, vanhin, pastori, kristillisen seurakunnan pappi. Jos juhla järjestetään perheessä, se on kristillisen perheen pää, joka juhlii sitä. Jos ei ole ketään, kristillinen sisar, joka järjestää seremonian, olisi valittava uskollisista vanhoista naisista (Titus 2: 3). Hänen täytyy peittää päänsä (1. Korinttilaisille 11: 2-6).

Se, joka järjestää seremonian, päättää Raamatun opetuksen tässä tilanteessa evankeliumin tarinan pohjalta, ehkä lukemalla ne kommentoimalla niitä. Lopullinen rukous, joka on osoitettu Jehovalle Jumalalle, julistetaan. Sen jälkeen ylistyksiä voidaan laulaa Jehovalle Jumalalle ja kunnioittaa hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta.

Leivän osalta ei mainita sellaista viljaa, jota on kuitenkin tehtävä ilman hiivaa (happamaton leipä). Viinin osalta joissakin maissa on mahdollista, että uskolliset kristityt eivät voi saada sitä. Tässä poikkeustapauksessa vanhimmat päättävät, miten se korvataan sopivimmalla tavalla Raamatun perusteella (Johannes 19:34). Jeesus Kristus on osoittanut, että tietyissä poikkeustilanteissa voidaan tehdä poikkeuksellisia päätöksiä ja että Jumalan armoa sovelletaan tässä tilanteessa (Matteus 12: 1-8).

Raamatussa ei ole kirjoitettu mitään seremonian tarkasta kestosta. Ainoa tärkeä Raamatun kohta seremonian ajoituksesta on seuraava: Jeesuksen Kristuksen kuoleman muistoa on juhlittu ”kahden illan välillä”: Auringonlaskun jälkeen 13-14 "Nisan" ja ennen Sunrise. Joh. 13: 30 kertoo meille, että kun Juudas Iskariot lähti pian ennen juhlia, "Oli yö" (2. Mooseksen 12: 6).

Jehova Jumala oli asettanut tämän lain Raamatun pääsiäispäivään: "Pesah-juhlan uhrista ei saa jäädä mitään yön yli aamuun saakka" (2. Mooseksen 34:25). Miksi? Kristuksen, Jumalan Karitsan, kuolema annettiin "tuomiolla", myös kahden illan välisenä aikana, ennen aamua: "Silloin ylimmäinen pappi repäisi päällysvaatteensa ja sanoi: ”Hän on pilkannut Jumalaa! Mitä me enää todistajia tarvitsemme? Nyt olette kuulleet jumalanpilkan! Mitä mieltä olette?” He vastasivat: ”Hän ansaitsee kuoleman.” (...) Samassa kiekui kukko. Silloin Pietari muisti, mitä Jeesus oli sanonut: ”Ennen kuin kukko kiekuu, sinä kiellät minut kolmesti.”" (Matteus 26: 65-75; Psalm. 94: 20 "vaikeuksia lain varjolla"; Johannes 1: 29-36; Kolossilaiset 2:17 Heprealaiset 10: 1). Jumala siunaa koko maailman uskollisia kristittyjä Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta, aamen.

Jumalan lupaus
Englanti: http://www.yomelyah.com/439659476
Ranskaksi: http://www.yomelijah.com/433820451
Espanja: http://www.yomeliah.com/441564813
Portugali: http://www.yomelias.com/435612656

Tavoitteena

Mitä tehdä?

Opettaminen Raamatusta

Päävalikko (englanti)

CONTACT

TWITTER

MENÚ PRINCIPAL DEL SITIO BÍBLICO EN ESPAÑOL

O MENU PRINCIPAL DO SITE BÍBLICO EM PORTUGUÊS 

MAIN MENU OF THE BIBLICAL WEBSITE IN ENGLISH

MENU PRINCIPAL DU SITE BIBLIQUE EN FRANÇAIS