Koblingene (i blått) på språket du ønsker, leder deg til en annen artikkel skrevet på samme språk. De som er skrevet på engelsk, leder deg til en artikkel på engelsk. I dette tilfellet kan du også velge mellom tre andre språk: spansk, portugisisk og fransk.

1 - I følge Åpenbaringen 11:19 vil den store trengsel finne sted på en 10 Etanim (Tishri). Esekiel kapittel 38 og 39 forteller den profetiske beretningen om den store trengsel. Åpenbart gir ikke denne informasjonen i seg selv årstallet (vedlegg 1 (artikler på engelsk, spansk, portugisisk og fransk (bruk google-oversettelse)).


"Men nasjonene ble vrede, og du viste din egen vrede. Og den fastsatte tiden kom til å dømme de døde og til å lønne dine slaver profetene og de hellige og dem som frykter ditt navn, både de små og de store, og til å ødelegge dem som ødelegger jorden.» Da ble Guds tempelhelligdom i himmelen åpnet, og hans paktsark ble sett i tempelhelligdommen. Og det kom lynglimt og røster og tordenbrak og et jordskjelv og et stort haglvær" (Åpenbaringen 11:18,19). Denne teksten viser den plutselige visjonen av Paktens Ark før den store trengsel. Nå, som i synet i Esekiel 9:3, var Paktens Ark bare synlig på 10 Tishri (Ethanim), dagen for den dramatiske feiringen av Forsoningsdagen.


2- I følge Esekiel 39:12-14 vil året (i den bibelske (jødiske) kalenderen) som vil tilsvare den store trengsel være lunisolært, det vil si at det vil bli lagt til 'en 13. mellomkalendermåned (véadar) (vedlegg 2 og vedlegg 2 BIS (artikler på engelsk, spansk, portugisisk og fransk (bruk google-oversettelse)).


Esekiels bok nevner at året hvor den store trengsel vil inntreffe vil være lunisolært, med 13 måneder, ifølge den jødiske kalenderen. I Esekiel kapitlene 38 og 39 har vi den profetiske beretningen om hendelser før, under og etter den store trengsel. Han nevner en syv-måneders periode med rensing av jorden, etter den store trengsel: "Israels hus kommer til å bruke sju måneder på å gravlegge dem for å rense landet.  Alle innbyggerne i landet skal være med på å gravlegge dem, og dette skal bli til ære for dem den dagen jeg herliggjør meg selv’, sier Den Suverene Herre Jehova. ‘Det skal bli utnevnt noen menn som stadig skal dra gjennom landet og gravlegge de likene som er igjen på jorden, så landet kan bli renset. De skal fortsette letingen i sju måneder" (Esekiel 39:12-14). Hvordan får denne enkle informasjonen oss til å forstå at det ville være et måneår på 13 måneder?


I følge Åpenbaringen 11:19 vil den store trengsel finne sted på en 10 Tishri. Esekiel kapittel 38 og 39 forteller den profetiske beretningen om den store trengsel. Så, på slutten av de syv månedene nevnt i Esekiel 39:12-14, står det skrevet at profeten hadde en visjon av tempelet som representerer Guds rikes herredømme på jorden, den 10. nisan: "I det 25. året vi var i eksil, ved begynnelsen av året, på den tiende dagen i måneden, i det 14. året etter at byen var blitt inntatt, nettopp på den dagen kom Jehovas hånd over meg, og han førte meg til byen" (Esekiel 40:1). Årets begynnelse i den bibelske kalenderen var nisan, og den tiende dagen tilsvarer 10 nisan.


Normalt, fra 10 Tishri (Ethanim) til 10 Nisan, er det bare 6 måneder. Det faktum at Esekiel (39:12-14) nevner 7 måneder betyr at året for den store trengsel vil ha innsettingen av den trettende måneden, før Nisan, dvs. Veadar (eller Adar II). Året for den store trengsel vil være Lunisolar, 13 måneder langt. Året 2023/2024 vil være månesolar, det vil si at måneden Adar II (eller Veadar) kommer til.

 

Den detaljerte forklaringssiden for datoen (bruk google translate):


English: http://www.yomelyah.com/436580028

Spanish: http://www.yomeliah.com/436505187.html

Portuguese: http://www.yomelias.com/436549844

French: http://www.yomelijah.com/436562889


Jehovas dag kommer, hva skal jeg gjøre?

"Den kloke ser farene og skjuler seg, men den uerfarne går bare videre og må ta konsekvensene"

(Ordspråkene 27:12)

Som den store trengsel nærmer seg, "farene"

hva å gjøre for å forberede oss, "å skjule"?

Hva skal man gjøre før og etter den store trengsel? Denne første delen vil være basert på åndelig forberedelse, før den store trengsel.

Den åndelige forberedelsen før den store trengsel

"Og alle som påkaller Jehovas navn, skal bli frelst"

(Joel 2:32)

Å elske Gud er å erkjenne at han har et navn: Jehovas (JHWH) (Matteus 6: 9 "Vår Far i himmelen, la ditt navn bli helliget") (The Revealed Name).

Som fremhevet av Jesus Kristus, er det største budet kjærlighet til Gud: "Han svarte: «‘Du skal elske Jehova din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn.’ Dette er det viktigste og første budet. Det andre, et lignende bud, er dette: ‘Du skal elske din neste* som deg selv.’ På disse to budene hviler hele Loven og Profetene" (Matteus 22: 37-40).

Denne kjærligheten til Gud går gjennom et godt forhold til Ham, gjennom bønn. Jesus Kristus ga spesifikke råd til å be til Gud riktig i Matteus 6:

"Og når dere ber, skal dere ikke gjøre som hyklerne. De liker å stå og be i synagogene og på hjørnene av hovedgatene for at folk skal se dem. Jeg sier dere i sannhet: De får hele sin lønn nå.  Men når du ber, skal du gå inn i et rom der du kan være alene, og lukke døren. Så kan du be til din Far, som er i det skjulte. Da skal din Far, som ser på i det skjulte, lønne deg. Når dere ber, skal dere ikke si det samme om og om igjen, slik folk fra nasjonene gjør. De tror at de vil bli bønnhørt fordi de bruker mange ord. Ikke vær som dem. Dere har jo en Far som vet hva dere trenger, allerede før dere ber ham om det. Slik skal dere da be: ‘Vår Far i himmelen, la ditt navn bli helliget. La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden slik som i himmelen. Gi oss den maten vi trenger i dag. Tilgi oss våre synder, slik vi har tilgitt dem som har syndet mot oss. Hjelp oss så vi ikke gir etter for fristelser, og redd* oss fra den onde.’ For hvis dere tilgir andre når de gjør noe galt, skal deres himmelske Far også tilgi dere. Men hvis dere ikke tilgir andre, skal heller ikke deres Far tilgi dere når dere gjør noe galt" (Matteus 6: 5-15) (Worship Jehovah; In Congregation).

Jehova Gud krever at vårt forhold til ham er eksklusiv: "Nei. Men det som nasjonene ofrer, ofrer de til demoner og ikke til Gud. Og jeg vil ikke at dere skal ha fellesskap med demonene. Dere kan ikke drikke av både Jehovas beger og demonenes beger. Dere kan ikke spise ved både «Jehovas* bord» og demonenes bord. Eller vil vi ‘utfordre Jehova så han blir vred’? Vi er vel ikke sterkere enn ham?" (1 Korinter 10: 20-22).

Hvis vi elsker Gud, bør vi også elske vår nabo: "Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud, for Gud er kjærlighet" (1 Johannes 4: 8).

Hvis vi elsker Gud, vil vi søke å tilfredsstille ham ved å ha god adferd: "Han har fortalt deg, du menneske, hva som er godt. Og hva krever Jehova av deg? Bare at du gjør det som er rett, elsker lojalitet og vandrer beskjedent med din Gud"  (Mika 6: 8) (Grunnleggende undervisning i Bibelen (det er forbudt i Bibelen)).

Hvis vi elsker Gud, vil vi unngå en oppførsel som han misliker om: "Vet dere ikke at de som gjør det som er urett, ikke skal arve Guds rike? Bli ikke villedet. De som praktiserer seksuell umoral, de som tilber avguder, de som er utro mot ektefellen sin, menn som praktiserer homoseksuelle handlinger eller lar seg bruke til dette, tyver, grådige mennesker, drankere, de som håner andre, og de som presser andre for penger, skal ikke arve Guds rike" (1 Korinter 6: 9 , 10).

Å elske Gud er å erkjenne at han har en Sønn, Jesus Kristus. Vi må elske ham og ha tro på hans offer som tillater tilgivelse av våre synder. Jesus Kristus er den eneste veien til evig liv: "Jesus svarte: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kan komme til min Far på noen annen måte enn gjennom meg" og "Dette fører til evig liv: at de lærer deg å kjenne, den eneste sanne Gud, og ham som du har utsendt, Jesus Kristus" (Joh 14: 6; 17: 3) (Minnet om Jesu Kristi død (artikkel); Jesus Christ the Only Path; King Jesus Christ).

Å elske Gud er å gjenkjenne at Han taler til oss (indirekte), ved sitt ord, Bibelen. Vi må lese det hver dag for å kjenne Gud og hans sønn Jesus Kristus bedre. Bibelen er vår guide som Gud har gitt oss: "Ditt ord er en lampe for min fotog et lys for min sti" (Salmene 119: 105). En bibel Online er tilgjengelig på nettstedet og noen bibelske passasjer å bedre nyte hans råd (Matteus kapittel 5-7: Den Bergprekenen, Salmenes bok, Ordspråkene, de fire evangeliene, Matteus, Markus, Lukas og Johannes og mange andre bibelske passasjer (2 Timoteus 3: 16,17)) (Read the Bible Daily; Grunnleggende undervisning i Bibelen).

Del 2

Hva å gjøre under den store trengsel

Ifølge Bibelen er det fem viktige vilkår som gjør at vi kan få Guds nåde under den store trengsel:

1 - Å påkalle Jehovas navn ved bønn: "Og alle som påkaller Jehovas navn, skal bli frelst" (Joel 2: 32).

2 - Å ha tro på Kristi blod for tilgivelse av våre synder: "Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og de har vasket sine lange kjortler og gjort dem hvite i Lammets blod" (Åpenbaringen 7: 9-17). Denne teksten forklarer at den store mengden som vil overleve den store trengsel, vil ha tro på den forgjørende verdien av Kristi blod for syndens tilgivelse.

Den store trengsel vil være et dramatisk øyeblikk for menneskeheten: Jehova vil be om en "jammer" for dem som vil overleve den store trengsel.

3 - En "jammer" om prisen Jehova måtte betale for å holde oss i live: Kristi syndløse menneskeliv: "Over Davids hus og over Jerusalems innbyggere vil jeg utøse velviljens og bønnens ånd. De skal ha blikket rettet mot ham som de har gjennomboret, og de skal sørge over ham, slik man sørger over sin eneste sønn. Og de skal gråte bittert over ham, slik man gråter over sin førstefødte sønn. Den dagen skal sorgen i Jerusalem være stor, som sorgen i Hadadrịmmon på Megịddo-sletten" (Sakarja 12:10,11).

Hvis det er åpenbart at denne teksten ble oppfylt etter Kristi død, sammenhengene med Sakarja kapitlene 12 til 14, gjelder for utfoldelsen av den store trengsel. Uttrykket "som sorgen i Hadadrịmmon på Megịddo-sletten" bekrefter at denne klage skal utføres på den store trengselstidspunktet (sammenlign med Åpenbaringen 16:16 "Og de samlet dem til det stedet som på hebraisk kalles Harmageddon").

Som en del av dette klaget vil Jehova Gud gjøre at mennesker overlever hvem som ikke vil angre på dette gamle onde menneskelige systemet, ifølge Esekiel 9: "Jehova sa til ham: «Gå gjennom byen, gjennom Jerusalem, og sett et merke i pannen på dem som sukker og stønner over alt det avskyelige som foregår i byen" (Esekiel 9: 4, sammenlignet med Kristi anbefaling "Tenk på Lots kone" som returnerte og døde på grunn av "anger" for det hun hadde igjen (Lukas 17:32)).

4 – Fasting: "Blås i horn på Sion! Utrop en faste, kall sammen til en høytidssamling. Kall folket sammen, gjør menigheten hellig. Hent de gamle mennene, samle barna og spedbarna" (Joel 2: 15,16), den generelle konteksten til denne teksten er den store trengsel (Joel 2: 1,2).

5 - Seksuell avholdenhet: "La brudgommen gå ut av sitt rom og bruden av sitt brudekammer" (Joel 2: 16). Den "output" av mann og kone av den "indre kammer" eller "brude" er en billedlig evocation av seksuell avholdenhet fra mann og kvinne. Denne anbefalingen ble gjentatt på en måte like avbildet i profetien i kapittel 12 Sakarja som følger "Landet skal sørge, hver slekt for seg: Davids slekt for seg og deres kvinner for seg, Natans slekt for seg og deres kvinner for seg" (Sakarja 12: 12-14).

Uttrykket "deres kvinne fra hverandre" er et metaforisk uttrykk for seksuell avholdenhet. Som det motsatte uttrykket "nærmet seg" sin kone, fremkallte det seksuelle forholdet (se Jesaja 8: 3 "Jeg nærmet profetinnen, hun ble gravid").

Del 3

Hva å gjøre etter den store trengsel

Det er to store guddommelige anbefalinger:

1 - Den verdensomspennende oppfyllelsen av hutfestivalen, som vil bli en verdensomspennende frigjøring fra syndens virkninger:

"Alle som er igjen av de nasjonene som kommer mot Jerusalem, skal dra opp år etter år for å bøye seg for Kongen, hærstyrkenes Jehova, og for å feire løvhyttehøytiden" (Sakarja 14:16).

2 - Rengjøring av jorden i 7 måneder, til 10 Nisan (måned av den jødiske kalenderen) etter den store trengsel (Ezekiel 40: 1,2): "Israels hus kommer til å bruke sju måneder på å gravlegge dem for å rense landet" (Esekiel 39:12).

Hvis du har spørsmål, eller ønsker mer informasjon, ikke nøl med å kontakte nettstedet eller nettstedets Twitter-konto. Må Gud velsigne rene hjerter gjennom Hans Sønn Jesus Kristus. Amen (Johannes 13: 10).

Hovedmålet

HVORFOR ? (Norsk)

Minnesmerket

Den grunnleggende lære av Bibelen

Be Prepared

Christian Community

Hovedmeny (engelsk)

Latest comments

24.10 | 07:22

Hi Jane, thank you very much for your encouragement. Thanks to Jehovah God and Jesus Christ who revealed to us the meaning of the Word (1 Corinthians 10:31). Blessings of God to you, Sister in Christ.

23.10 | 22:27

This is the most insightful explanation of scripture o have ever found! God bless you my brothers …. My eyes are devoid of fog!

26.05 | 10:51

Interesting

12.03 | 10:37

Hi Fatima, as Jesus said to keep on the watch in view of prayers until the end to have the fulfillment of our Christian Hope, to be saved (Mat 24:13,42). Blessings and My Brotherly Greetings in Christ

Share this page