Linkene (i blåt) på det sprog, du ønsker, leder dig til en anden artikel skrevet på samme sprog. De, der er skrevet på engelsk, leder dig til en artikel på engelsk. I dette tilfælde kan du også vælge mellem tre andre sprog: spansk, portugisisk og fransk.

Hukommelsen om Kristi død

“For også vort påske[offer], Kristus, er blevet slagtet”

(1. Korinter 5:7)

Datoen for mindehøjtiden for Jesu Kristi død vil være

Torsdag den 10. april 2025, efter solnedgang (Beregning baseret på den "astronomiske" nymåne)

Åbent brev til Jehovas Vidners

Kristne Menighed

Kære brødre og søstre i Kristus,

Kristne, som har håbet om evigt liv på jorden, skal adlyde Kristi befaling om at spise usyret brød og drikke af bægeret under mindehøjtideligheden af ​​hans offerdød

(Johannes 6:48-58)

Når datoen for mindehøjtideligheden af ​​Kristi død nærmer sig, er det vigtigt at følge Kristi befaling om, hvad der symboliserer hans offer, nemlig hans legeme og hans blod, symboliseret ved henholdsvis det usyrede brød og bægeret vin. Ved en bestemt lejlighed, da han talte om mannaen, der faldt fra himlen, sagde Jesus Kristus dette: "Derfor sagde Jesus til dem: “Jeg siger jer som sandt er: Hvis I ikke spiser Menneskesønnens kød og drikker hans blod, har I ikke liv i jer selv.  Den der spiser mit kød og drikker mit blod, har evigt liv, og jeg vil oprejse+ ham på den yderste dag"" (Johannes 6:48-58). Nogle vil hævde, at han ikke udtalte disse ord som en del af det, der ville blive mindehøjtideligheden af ​​hans død. Dette argument ugyldiggør på ingen måde forpligtelsen til at tage del i det, der symboliserer hans kød og blod, nemlig det usyrede brød og bægeret med vin.

Indrømmer man et øjeblik, at der ville være en forskel mellem disse udtalelser og fejringen af ​​mindesmærket, så må man henvise til dens model, fejringen af ​​påsken ("Kristus vor påske blev ofret" 1 Korintherbrev 5:7; Hebræerne 10:1). Hvem skulle fejre påske? Kun de omskårne (2. Mosebog 12:48). Anden 2 Mosebog 12:48 viser, at selv den udenlandske beboer kunne deltage i påsken, forudsat at de blev omskåret. Deltagelse i påsken var ikke valgfri for den fremmede (se vers 49): "Den dag telthelligdommen blev rejst, dækkede skyen telthelligdommen, Vidnesbyrdets telt, og om aftenen var der noget over telthelligdommen der lignede ild, og det var der indtil om morgenen" (4. Mosebog 9:14). "For jer der tilhører menigheden, og for udlændingen der bor hos jer, gælder samme ordning. Det er en varig ordning i kommende generationer. Udlændingen vil være ligestillet med jer for Jehova" (4. Mosebog 15:15). Deltagelse i påsken var en afgørende forpligtelse, og Jehova Gud gjorde i forbindelse med denne fejring ingen forskel mellem israelitter og fremmede indbyggere.

Hvorfor insistere på, at den udenlandske beboer var forpligtet til at fejre påsken? Fordi hovedargumentet for dem, der forbyder deltagelse i emblemerne, til trofaste kristne, der har jordisk håb, er, at de ikke er en del af den "nye pagt", og ikke engang er en del af det åndelige Israel. Men ifølge påskemodellen kunne ikke-israelitterne fejre påsken... Hvad repræsenterer den åndelige betydning af omskæring? Lydighed mod Gud (5. Mosebog 10:16; Rom 2:25-29). Åndelig uomskæring repræsenterer ulydighed mod Gud og Kristus (ApG 7:51-53). Svaret er detaljeret nedenfor.

Afhænger deltagelse i brødet og vinbægeret af himmelsk eller jordisk håb? Hvis disse to håb generelt bevises ved at læse alle Kristi, apostlenes og endda deres samtidiges udtalelser, indser vi, at de ikke er dogmatiserede eller direkte nævnt i Bibelen. For eksempel talte Jesus Kristus ofte om evigt liv uden at skelne mellem himmelsk og jordisk håb (Matt 19:16,29; 25:46; Mark 10:17,30; Joh 3:15,16, 36;4:14, 35;5:24,28,29 (når han taler om opstandelsen, nævner han ikke engang, at den vil være jordisk (selvom den vil være det)), 39;6:27,40, 47.54 (der er mange andre referencer hvor Jesus Kristus ikke skelner mellem evigt liv i himlen eller på jorden)). Derfor bør disse to håb ikke "dogmatiseres", og de bør ikke skelne mellem kristne, inden for rammerne af fejringen af ​​mindesmærket. Og selvfølgelig, at underordne disse to håb, til deltagelse i indtagelsen af ​​brødet og koppen, har absolut intet bibelsk grundlag.

Endelig, i forbindelse med Johannes 10, at sige, at kristne med jordisk håb ville være de "andre får", ikke en del af den nye pagt, er fuldstændig ude af kontekst af hele dette samme kapitel. Når du læser artiklen (nedenfor), "De andre får", som omhyggeligt undersøger konteksten og illustrationerne af Kristus, i Johannes 10, vil du indse, at han ikke taler om pagter, men om identiteten af ​​den sande messias. De "andre får" er ikke-jødiske kristne. I Johannes 10 og 1 Korintherbrev 11 er der intet bibelsk forbud mod trofaste kristne, som har håbet om evigt liv på jorden, og som har åndelig omskærelse af hjertet, fra at nyde brødet og bægeret med mindevin.

Med hensyn til beregningen af ​​datoen for mindehøjtideligheden, før resolutionen skrevet i Vagttårnet af 1. februar 1976 (engelsk udgave (side 72)), var datoen den 14. Nisan baseret på den "astronomiske nymåne". Det var ikke baseret på den første halvmåne, der var synlig i Jerusalem. Nedenfor forklares det for dig, hvorfor den astronomiske nymåne er mere i overensstemmelse med den bibelske kalender, baseret på den detaljerede forklaring af Salme 81:1-3. Desuden fremgår det klart af artiklen i Vagttårnet, at den nye metode, der er blevet vedtaget, ikke har en universel værdi, det vil sige, at den kun skal observeres i Jerusalem, mens den astronomiske nymåne er anvendelig på alle fem kontinenter ved kl. samtidig har det universel værdi. Dette er grunden til, at datoen nævnt i begyndelsen af ​​denne artikel (baseret på den astronomiske måne) er to dage forud for den beregning, som den kristne menighed af Jehovas Vidner har fastholdt siden 1976. Broderligt i Kristus.

***

Den bibelske metode til bestemmelse af datoen for fejringen af ​​mindet om Jesu Kristi død er den samme som påsken i Bibelen. Den 14 Nisan (måned af den bibelske kalender), den fjortende dag, fra den nye måne (der er den første dag i Nisan-måneden): "Fra om aftenen den 14. dag i den første måned til om aftenen den 21. dag i måneden skal I spise usyrnet brød” (2. Mosebog 12:18). "Aftenen" svarer til begyndelsen af ​​dagen 14 Nisan. I Bibelen begynder dagen, efter solnedgang, "aftenen" ("Og det blev aften, og det blev morgen, første dag" (1. Mosebog 1:5)). Dette betyder, at når et måne-astronomisk bord nævner en fuldmåne, 8. april eller en nymåne den 23. april, er det perioden mellem de to aftener 7. og 22. april, efter solnedgang og før solopgang 8. og 23. april, når månen skifter (http://pgj.pagesperso-orange.fr/calendar.htm (på fransk)).

Salmerne 81:1-3 (i Bibelen) gør det muligt for os uden tvivl at forstå, at den første dag af den nye måne er månens fuldstændige forsvinden: "Blæs i horn ved nymåne, ved fuldmåne, på dagen for vores højtid". Baseret på denne beregning vil mindedagen for Jesu Kristi død være Torsdag den 10. april 2025 efter solnedgang.

Denne tekst (Salmerne 81:1-3) nævner poetisk "den nye måne" fra datoen for 1 Ethanim (Tishri), da hornet blev sprængt (4. Mosebog 10:10; 29:1). Det er "fuldmånen" fra 15. Ethanim (Tishri), tidspunktet for den glade "fest" (se vers 1,2 og 5. Mosebog 16:15). På baggrund af månens astronomiske tabel er observationen som følger: Når vi overvejer, at den nye måne er dens fuldstændige forsvinden (uden halvmåne), falder i alle tilfælde 15. i månemåneden begge i perioden med den første observerbare fuldmåne og den astronomiske fuldmåne. I det tilfælde, hvor vi overvejer, at den nye måne ville være observationen af ​​den første halvmåne (som den første dag i måneden), svarer i de fleste tilfælde den første observerbare fuldmåne og den astronomiske fuldmåne til nat den 12. 13. eller 14. i måneden og mere sjældent den 15. i måneden. Dette betyder, at i dette tilfælde, at den 15. i måneden i næsten alle tilfælde begynder månen sin faldende fase (den er ikke længere en observerbar fuldmåne)... Følgelig uden tvivl den første dag i måneden, som "nymåne", er månens fuldstændige forsvinden (og ikke udseendet af den første halvmåne), ifølge Bibelen (Salmerne 81:1-3).

Det andre får

"Og jeg har andre får, som ikke hører til denne fold. Dem skal jeg også føre, og de vil høre min stemme, og de vil blive én hjord under én hyrde"

(Johannes 10:16)

En omhyggelig læsning af Johannes 10:1-16 afslører, at det centrale tema er identifikation af Messias som den sande hyrde for hans disciple, fårene.

I Johannes 10:1 og 10:16 står der skrevet: "Jeg siger jer som sandt er: Den der ikke går ind i fårefolden gennem døren, men klatrer ind et andet sted, han er en tyv og en røver. (...) Og jeg har andre får, som ikke hører til denne fold. Dem skal jeg også føre, og de vil høre min stemme, og de vil blive én hjord under én hyrde”. Denne "fold" repræsenterer det område, hvor Jesus Kristus prædikede, Israels nation, i sammenhæng med den mosaiske lov: "Det var de 12 Jesus sendte ud, og som han gav følgende instruktioner: “Gå ikke til nationernes områder, og gå ikke ind i nogen samaritansk by.  Gå derimod kun til de bortkomne får blandt Israels folk" (Matthæus 10:5,6). "Han sagde: “Jeg er ikke sendt til andre end de bortkomne får blandt Israels folk"" (Matthæus 15:24).

I Johannes 10:1-6 står der skrevet, at Jesus Kristus viste sig foran fold port. Dette skete på tidspunktet for hans dåb. "Dørvagten" var Johannes Døberen (Matthæus 3:13). Ved at døbe Jesus, som blev Kristus, åbnede Johannes Døberen døren for ham og vidnede om, at Jesus er Kristus og Guds Lam: "Næste dag så han Jesus komme hen imod sig, og han sagde: “Se, Guds Lam som tager verdens synd bort!"" (Johannes 1:29-36).

I Johannes 10:7-15, mens han forbliver på det samme messianske tema, bruger Jesus Kristus en anden illustration ved at udpege sig selv som "Porten", det eneste adgangssted på samme måde som Johannes 14:6: "Jesus sagde til ham: “Jeg er vejen og sandheden og livet. Det er kun gennem mig man kan komme til Faren"". Hovedtemaet i emnet er altid Jesus Kristus som Messias. Fra vers 9, i samme afsnit (han ændrer illustrationen en anden gang), udpeger han sig selv som hyrden, der græsser sine får ved at gøre dem "ind eller ud" for at fodre dem. Undervisningen er både centreret om ham og om den måde, han skal passe sine får. Jesus Kristus betegner sig selv som den fremragende hyrde, der vil give sit liv til for sine disciple, og som elsker sine får (i modsætning til den lønnede hyrde, der ikke vil risikere sit liv for får, der ikke tilhører ham). Igen er fokus i Kristi lære ham selv som en hyrde, der vil ofre sig selv for sine får (Matthæus 20:28).

Johannesevangeliet 10:16-18: "Og jeg har andre får, som ikke hører til denne fold. Dem skal jeg også føre, og de vil høre min stemme, og de vil blive én hjord under én hyrde.  Faren elsker mig fordi jeg giver mit liv så jeg kan modtage det igen.   Ingen tager det fra mig, men jeg giver det på eget initiativ. Jeg har myndighed til at give mit liv, og jeg har myndighed til at modtage det igen. Den befaling har jeg fået af min Far".

Ved at læse disse vers, under hensyntagen til konteksten af ​​de foregående vers, annoncerer Jesus Kristus en revolutionær idé på det tidspunkt, at han ville ofre sit liv ikke kun til fordel for sine jødiske disciple (I folden), men også til fordel for andre disciple, som ikke ville være en del af denne fold af Israel. Beviset er, at det sidste bud, han giver sine disciple, angående forkyndelse, er dette: "Men I skal få kraft når den hellige ånd kommer over jer, og I skal være vidner om mig i Jerusalem, i hele Judæa og Samaria og til de fjerneste dele af jorden" (Apostlenes Gerninger 1:8). Det er netop ved Cornelius' dåb, at Kristi ord i Johannes 10:16 vil begynde at blive realiseret (Se den historiske beretning om Apostlenes Gerninger kapitel 10).

Således gælder de "andre får" i Johannes 10:16 for ikke-jødiske kristne i kødet. I Johannes 10:16-18 beskriver den enhed i fårenes lydighed mod hyrden Jesus Kristus. Han talte også om alle sine disciple på sin tid som værende en "lille flok": "Lille hjord, vær ikke bange, for jeres Far har besluttet at give jer Riget" (Lukas 12:32). Ved pinsen i år 33 talte Kristi disciple kun 120 (Apostlenes Gerninger  1:15). I fortsættelsen af ​​beretningen om Apostlenes Gerninger kan vi læse, at deres antal vil stige til nogle få tusinde (Apostlenes Gerninger  2:41 (3000 sjæle); Apostlenes Gerninger  4:4 (5000)). Hvorom alting er, så repræsenterede de nye kristne, hvad enten det var på Kristi tid som i apostlenes tid, en "lille flok" med hensyn til den almindelige befolkning af nationen Israel og derefter for alle andre nationer i tid.

Lad os forblive forenede, som Kristus bad sin Fader

"Det er ikke kun dem jeg beder for, men også dem som gennem deres ord får tro på mig, for at de alle må være ét, ligesom du, Far, er nært forbundet med mig og jeg med dig, for at de også må være nært forbundet med os, så verden kan tro på at du har sendt mig" (Joh 17:20,21).

Jødisk Påske er modellen til at fejre hukommelsen om Kristi død: "Alle de ting er kun en skygge af det der skal komme – virkeligheden er knyttet til Kristus" (Kolossenserne 2:17). “For da loven har en skygge af kommende goder, men ikke tingenes egentlige skikkelse” (Hebræerne 10:1) (The Reality of the Law).

Kun omskårne mennesker kunne fejre påsken: “Og i tilfælde af at en fastboende udlænding opholder sig hos dig og han vil fejre påske for Jehova, skal enhver af mandkøn hos ham omskæres. Først da kan han nærme sig for at fejre den; og han skal blive som en indfødt i landet. Men ingen uomskåren må spise af det” (2. Mosebog 12:48).

Den kristne er ikke længere underlagt fysisk omskæring, den er blevet erstattet af åndelig omskæring. Hvad er hjertets åndelige omskæring? “Og I må omskære jeres hjerters forhud og ikke gøre jeres nakker stive mere” (5. Mosebog 10:16).

Apostlen Paulus forklarede, hvad der er hjertets åndelige omskæring: “Omskærelse er jo kun til gavn hvis du handler efter loven; men hvis du er lovovertræder, er din omskærelse blevet til ikke-omskærelse. Derfor, hvis den uomskårne holder lovens retfærdige bestemmelser, vil hans ikke-omskærelse så ikke blive regnet for omskærelse? Og den af natur uomskårne vil, ved at opfylde loven, dømme dig som med dens skrevne lovsamling og omskærelse er lovovertræder. For jøde er ikke den som er det i det ydre, og omskærelse er heller ikke det som er i det ydre, i kødet. Men jøde er den som er det i det indre, og [hans] omskærelse er hjertets [omskærelse] ved ånd og ikke ved en skreven lovsamling. Han får sin ros, ikke af mennesker, men af Gud” (Romerne 2:25-29). Omskæring af hjertet repræsenterer lydighed mod Gud og hans Søn Jesus Kristus. Det repræsenterer tro på Kristi offer for syndens tilgivelse.

Ikke at have åndelig omskæring af hjertet repræsenterer ulydighed mod Gud og ikke have tro på Kristi offer for syndens tilgivelse: “Stivnakkede og uomskårne på hjerter og ører, I modstår altid den hellige ånd; som jeres forfædre, således I. Hvilken af profeterne har jeres forfædre ikke forfulgt? Nej, de dræbte dem der forud forkyndte om den Retfærdiges komme, ham hvis forrædere og mordere I nu er blevet, I som modtog loven ved engles formidling, men som ikke har holdt den” (Apostlenes Gerninger 7:51-53) (Den grundlæggende undervisning i Bibelen (forbudt i Bibelen)).

For at deltage i fejringen af minde om Kristi død skal kristen have hjertets åndelige omskæring: “Lad først et menneske godkende sig selv efter ransagelse, og lad ham således spise af brødet og drikke af bægeret” (1. Korinter 11:28).

Selvgodkendelse til at dele i minde om Kristi død svarer til hjertets åndelige omskæring. Det er resultatet af en samvittighedsprøve at afgøre, om vi har god adfærd for Gud og hans Søn Jesus Kristus. 

Jesus Kristus befaler sine trofaste disciple at "føde på ham" for at opnå evigt liv:

“Jeg er livets brød. Jeres forfædre spiste mannaen i ørkenen og døde dog. Dette er det brød som kommer ned fra himmelen, for at enhver kan spise af det og ikke dø. Jeg er det levende brød der er kommet ned fra himmelen; hvis nogen spiser af dette brød skal han leve evigt; og det brød jeg giver, ja, det er mit kød til liv for verden.“ Så begyndte jøderne at skændes med hinanden idet de sagde: „Hvordan kan denne mand give os sit kød at spise?“ Jesus sagde så til dem: „Jeg siger jer i sandhed, ja i sandhed: Hvis I ikke spiser Menneskesønnens kød og drikker hans blod, har I ikke liv i jer. Den der spiser mit kød og drikker mit blod, har evigt liv, og jeg vil oprejse ham på den yderste dag; for mit kød er sand mad, og mit blod er sand drik. Den der spiser mit kød og drikker mit blod, forbliver i samhørighed med mig, og jeg i samhørighed med ham. Ligesom den levende Fader har udsendt mig og jeg lever på grund af Faderen, således vil også den der spiser mig, leve på grund af mig.  Dette er det brød som er kommet ned fra himmelen. Det er ikke som da jeres forfædre spiste og dog døde. Den der spiser dette brød skal leve evigt” (Johannes 6:48-58) (The Heavenly Resurrection (144000); The Earthly Resurrection; The Great Crowd).

Jesus Kristus viser, at det er en forudsætning for evigt liv: “Jesus sagde så til dem: „Jeg siger jer i sandhed, ja i sandhed: Hvis I ikke spiser Menneskesønnens kød og drikker hans blod, har I ikke liv i jer” (Johannes 6:53).

Kristi trofaste disciple skal, uanset deres kristne håb (himmelsk eller jordisk), spise brød og drikke koppen under fejringen af minde om Kristi død for at opnå evigt liv: “Ligesom den levende Fader har udsendt mig og jeg lever på grund af Faderen, således vil også den der spiser mig, leve på grund af mig” (Johannes 6:57) (The Memorial of the Death of Jesus Christ (Slideshow); Jesus Christ the Only Path).

Fejringen af minde om Kristi død skal være mellem trofaste kristne, mellem "brødre": “Derfor, mine brødre, når I kommer sammen for at spise det, så vent på hinanden” (1. Korinter 11:33) (In Congregation).

Hvis du ønsker at deltage i Hukommelsen om Kristi død og du ikke er kristne, skal du blive døbt, og du ønsker at adlyde Kristi bud: "Gå derfor ud og gør folk fra alle nationer til mine disciple – døb dem i Farens og Sønnens og den hellige ånds navn, og lær dem at holde alt hvad jeg har befalet jer. Og husk at jeg er med jer alle dage indtil afslutningen på denne verdensordning" (Matteus 28:19,20).

Hvordan fejres hukommelsen om Jesu Kristi død?

"Bliv ved med at gøre sådan til minde om mig"

(Lukas 22:19)

Den højtideligholdelse af Jesu Kristi død skal fejres på samme måde som bibelske påske, blandt trofaste kristne, menighed eller familie (2. Mosebog 12: 48; Hebræerne 10: 1; Kolossenserne 2: 17; 1 Korinther 11: 33 ). Efter fejringen af bibelske påske, Jesus Kristus etablerede den model af fremtidens fejringen af ​​mindet om hans død (Lukas 22: 12-18). De er i disse bibelske passager, evangelier:

- Matthæus 26: 17-35.

- Markus 14: 12-31.

- Lukas 22: 7-38.

- John kapitel 13 til 17.

Efter fejringen af ​​bibelske påske, har Jesus Kristus erstattet fejringen med en anden: højtideligholdelsen af ​​Kristi død (Johannes 1: 29-36; Kolossenserne 2: 17;  Hebræerne 10: 1).

Under denne overgang vasket Jesus Kristus de tolv apostles fødder. Det var en lære ved et eksempel: at være ydmyg for hinanden (Johannes 13: 4-20). Ikke desto mindre må vi ikke betragte denne begivenhed som et ritual til praksis før højtideligholdelsen (sammenlign Johannes 13:10 og Matthæus 15: 1-11). Men historien fortæller os, at efter det, har Jesus Kristus "havde taget sine yderklæder på". Så vi har at være ordentligt klædt (Johannes 13: 10a, 12 sammenligne med Matthæus 22: 11-13). Historien om Johannes 19: 23,24 fortæller os, at Jesus Kristus havde en "indre beklædningsgenstand sømløse, vævet fra toppen i hele dens længde." Soldaterne tør ikke engang at rive det op. Jesus Kristus havde kvalitetsbeklædning i tråd med ceremoni betydning. Uden at sætte uskrevne regler i Bibelen, vil vi bruge god dømmekraft med hensyn til påklædning (Hebræerne 5:14).

Jesus Kristus afskedte forræderen Judas Iscariot. Det viser, at denne ceremoni skal fejres kun blandt trofaste kristne (Matthæus 26: 20-25; Markus 14: 17-21; Johannes 13: 21-30; Lukas 'beretning er ikke altid kronologisk, men i en "logisk rækkefølge" (Sammenlign Lukas 22: 19-23 og Lukas 1: 3 "besluttet at skrive dem ned i logisk rækkefølge til dig"; 1 Korinther 11: 28,33)).

Hukommelsen om Jesu Kristi død beskrives med stor enkelhed: "De fortsatte med at spise, og Jesus tog et brød, bad en bøn, brækkede det i stykker og gav det til disciplene mens han sagde: “Tag, spis. Dette er et symbol på min krop.” Han tog også et bæger, takkede Gud og gav det til dem mens han sagde: “Drik alle af det, for det er et symbol på mit blod, ‘pagtens blod’, der skal udgydes for mange så de kan få deres synder tilgivet. Men jeg siger til jer: Jeg skal afgjort ikke mere drikke af vintræets frugt før den dag jeg drikker ny vin sammen med jer i min Fars rige.” Til sidst, efter at de havde sunget lovsange, gik de ud til Oliebjerget" (Matthæus 26: 26-30). Kristus forklarede årsagen til denne ceremoni, betydningen af ​​hans offer, som repræsenterer den usyret brød, symbolet på hans syndfri krop og koppen, et symbol på hans blod. Han bad om, at hans disciple fejre mindet om hans død hvert år den 14. nisan (måned af den jødiske kalender) (Lukas 22: 19).

Johannesevangeliet fortæller os om Kristi lære efter denne ceremoni, sandsynligvis fra John 13:31 indtil Johannes 16:30. Efter at Jesus bad til sin Fader, i Johannes kapitel 17. Matthæus 26:30, fortæller: "Til sidst, efter at de havde sunget lovsange, gik de ud til Oliebjerget". Det er sandsynligt, at lovsangen fandt sted efter Jesu Kristi bøn.

Hvordan fortsætter man?

Vi skal følge Kristi model. Fejringen skal organiseres af en person, en ældste, en præst i den kristne menighed. Hvis fejringen finder sted i en familieindstilling, er det lederen af ​​den kristne familie, der skal fejre det. Hvis der ikke er nogen, skal den kristne søster, som vil arrangere ceremonien, vælges fra de trofaste gamle kvinder (Titus 2: 3). Hun bliver nødt til at dække hendes hoved (1 Korinther 11: 2-6).

Den, som vil arrangere fejringen, vil bestemme Bibelen undervisning i denne situation baseret på evangeliernes historie, måske ved at læse dem ved at kommentere dem. En endelig bøn rettet til Jehova Gud vil blive udtalt. Herefter kan rosninger blive sunget til Gud.

Med hensyn til brød  den skal laves uden gær (Sådan fremstilles usyret brød (video). Hvad angår vin, er det i nogle lande muligt, at trofaste kristne ikke kan få det. I dette usædvanlige tilfælde vil de ældste bestemme, hvordan de skal erstattes på den mest hensigtsmæssige måde baseret på Bibelen (Johannes 19:34). Jesus Kristus har vist, at i særlige situationer kan der træffes ekstraordinære beslutninger, og at Guds nåde vil finde anvendelse under denne omstændighed (Matthæus 12: 1-8).

Der er ingen bibelsk indikation af den præcise varighed af fejringen. Derfor er det den, der vil arrangere denne begivenhed, der vil vise god dømmekraft, ligesom Kristus har afsluttet dette specielle møde. Det eneste vigtige bibelske punkt om ceremonien er følgende: Hukommelsen om Jesu Kristi død skal fejres "mellem de to aftener": Efter solnedgangen fra 13 og 14 "Nisan" og før solopgang. Johannes 13:30 fortæller os, at når Judas Iscariot forlod, kort før fejringen, "Og det var nat" (2. Mosebog 12: 6).

Jehova Gud havde sat denne lov om den bibelske påsk: "OPåskehøjtidens offer må ikke opbevares natten over til om morgenen" (2. Mosebog 34:25). Hvorfor? Paschallammet døde skulle finde sted mellem de to aftener. Kristi død, Guds lam, blev bestemt ved "dom", også mellem de to aftener, før morgenen: "Ypperstepræsten flængede sine yderklæder og sagde: “Det er blasfemi! Har vi brug for flere vidner? Nu har I selv hørt ham tale blasfemisk.  Hvad mener I?” “Han fortjener at dø,” svarede de. (...) Og straks galede en hane. Og Peter huskede hvad Jesus havde sagt: “Før hanen galer, vil du tre gange nægte at kendes ved mig.”" (Matthæus 26: 65-75; Psalms 94: 20 "når de handler uretfærdigt i lovens navn"; Johannes 1: 29-36; Kolosserne 2:17 Hebreerne 10: 1). Må Gud velsigne trofaste kristne rundt om i verden gennem hans søn Jesus Kristus, amen.

Latest comments

24.10 | 07:22

Hi Jane, thank you very much for your encouragement. Thanks to Jehovah God and Jesus Christ who revealed to us the meaning of the Word (1 Corinthians 10:31). Blessings of God to you, Sister in Christ.

23.10 | 22:27

This is the most insightful explanation of scripture o have ever found! God bless you my brothers …. My eyes are devoid of fog!

26.05 | 10:51

Interesting

12.03 | 10:37

Hi Fatima, as Jesus said to keep on the watch in view of prayers until the end to have the fulfillment of our Christian Hope, to be saved (Mat 24:13,42). Blessings and My Brotherly Greetings in Christ

Share this page