Koblingene (i blått) på språket du ønsker, leder deg til en annen artikkel skrevet på samme språk. De som er skrevet på engelsk, leder deg til en artikkel på engelsk. I dette tilfellet kan du også velge mellom tre andre språk: spansk, portugisisk og fransk.

Minnet om Kristi død

"For vårt påskeoffer, Kristus, er jo blitt slaktet”

(1.Korinter 5:7)

Datoen for minnet om Jesu Kristi død vil være

Torsdag 10. april 2025, etter solnedgang (Beregning basert på den "astronomiske" nymånen)

Åpent brev til Den kristne menighet av Jehovas vitner

Kjære brødre og søstre i Kristus

Kristne som har håp om evig liv på jorden, må adlyde Kristi befaling om å spise usyret brød og drikke av begeret under markeringen av hans offerdød

(Johannes 6:48-58)

Når datoen for minnet om Kristi død nærmer seg, er det viktig å følge Kristi befaling om hva som symboliserer hans offer, nemlig hans kropp og hans blod, symbolisert ved henholdsvis det usyrede brødet og begeret. Ved en viss anledning, da han snakket om mannaen som falt fra himmelen, sa Jesus Kristus dette: "Jesus sa da til dem: "Jeg sier dere i sannhet: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke liv i dere selv.  Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal oppreise ham på den siste dag"" (Johannes 6:48-58). Noen vil hevde at han ikke uttalte disse ordene som en del av det som skulle bli markeringen av hans død. Dette argumentet ugyldiggjør på ingen måte plikten til å ta del i det som symboliserer hans kjøtt og blod, nemlig det usyrede brødet og begeret.

For et øyeblikk å innrømme at det ville være en forskjell mellom disse uttalelsene og feiringen av minnesmerket, så må man referere til dens modell, feiringen av påsken ("Kristus vår påske ble ofret" 1 Korinterbrev 5:7; Hebreerne 10:1). Hvem skulle feire påske? Bare de omskårne (2. Mosebok 12:48). 2. Mosebok 12:48, viser at selv den utenlandske innbyggeren kunne delta i påsken, forutsatt at de ble omskåret. Deltagelse i påsken var ikke valgfri for den fremmede (se vers 49): "Og når en utlending bor hos dere, skal også han gjøre i stand påskeofferet til Jehova. Han skal følge de forskriftene og framgangsmåtene som gjelder for påsken. En og samme forskrift skal gjelde for dere, både for den fastboende utlendingen og for den som er født i landet" (4. Mosebok 9:14). "En og samme forskrift skal gjelde for dere som tilhører menigheten, og for utlendingene som bor blant dere. Det skal være en varig forskrift for dere i generasjon etter generasjon. De fastboende utlendingene skal være likestilt med dere framfor Jehova" (4. Mosebok 15:15). Deltakelse i påsken var en viktig forpliktelse, og Jehova Gud, i forbindelse med denne feiringen, gjorde ingen forskjell på israelitter og utenlandske innbyggere.

Hvorfor insistere på at den utenlandske innbyggeren var forpliktet til å feire påsken? Fordi hovedargumentet til de som forbyr deltakelse i emblemene, til trofaste kristne som har jordisk håp, er at de ikke er en del av den "nye pakt", og ikke engang er en del av det åndelige Israel. Likevel, i henhold til påskemodellen, kunne ikke-israelittene feire påsken... Hva representerer den åndelige betydningen av omskjæring? Lydighet mot Gud (5. Mosebok 10:16; Rom 2:25-29). Åndelig uomskjæring representerer ulydighet mot Gud og Kristus (Apg 7:51-53). Svaret er detaljert nedenfor.

Er deltagelse i brødet og begeret avhengig av himmelsk eller jordisk håp? Hvis disse to håpene blir bevist, generelt, ved å lese alle uttalelsene til Kristus, apostlene og til og med deres samtidige, innser vi at de ikke er dogmatiserte eller direkte nevnt i Bibelen. For eksempel snakket Jesus Kristus ofte om evig liv, uten å skille mellom himmelsk og jordisk håp (Matteus 19:16,29; 25:46; Markus 10:17,30; Johannes 3:15,16, 36;4:14, 35;5:24,28,29 (når han snakker om oppstandelsen, nevner han ikke engang at den vil være jordisk (selv om den vil være det)), 39;6:27,40, 47.54 (det er mange andre referanser hvor Jesus Kristus ikke skiller mellom evig liv i himmelen eller på jorden)). Derfor bør ikke disse to håpene «dogmatiseres» og de bør ikke skille mellom kristne, innenfor rammen av feiringen av minnesmerket. Og selvfølgelig, å underordne disse to håpene, til deltakelsen i inntak av brødet og koppen, har absolutt ingen bibelsk grunnlag.

Til slutt, i sammenheng med Johannes 10, er det å si at kristne med jordisk håp ville være de "andre sauene", ikke en del av den nye pakt, fullstendig utenfor konteksten av hele dette samme kapittelet. Når du leser artikkelen (nedenfor), "The Other Sheep", som nøye undersøker konteksten og illustrasjonene til Kristus, i Johannes 10, vil du innse at han ikke snakker om pakter, men om identiteten til den sanne messias. De "andre sauene" er ikke-jødiske kristne. I Johannes 10 og 1 Korinterbrev 11 er det ikke noe bibelsk forbud mot trofaste kristne som har håp om evig liv på jorden og som har åndelig omskjæring av hjertet, fra å ta del i brødet og begeret med minnevin.

Når det gjelder beregningen av datoen for minnemarkeringen, før resolusjonen skrevet i Vakttårnet av 1. februar 1976 (engelsk utgave (side 72)), var datoen 14. Nisan basert på den "astronomiske nymånen". Den var ikke basert på den første halvmånen som var synlig i Jerusalem. Nedenfor er det forklart for deg hvorfor den astronomiske nymånen er mer i tråd med den bibelske kalenderen, basert på den detaljerte forklaringen i Salme 81:1-3. Dessuten er det klart fra artikkelen til Vakttårnet, at den nye metoden som ble tatt i bruk, ikke har en universell verdi, det vil si at den bare må observeres i Jerusalem, mens den astronomiske nymånen gjelder for alle fem kontinenter ved samtidig har den universell verdi. Dette er grunnen til at datoen nevnt i begynnelsen av denne artikkelen (basert på den astronomiske månen) er to dager foran beregningen som er beholdt av den kristne kongregasjonen av Jehovas vitner siden 1976. Broderlig i Kristus.

***

Den bibelske metoden for å bestemme datoen for feiringen av minnet om Jesu Kristi død er den samme som påsken i Bibelen. Den 14 Nisan (måneden med den bibelske kalenderen), den fjortende dagen, fra den nye månen (som er den første dagen i Nisan-måneden): "Fra kvelden den 14. dagen i den første måneden fram til kvelden den 21. dagen i samme måned skal dere spise usyret brød” (2. Mosebok 12:18). "Kvelden" tilsvarer begynnelsen av dagen til 14 Nisan. I Bibelen begynner dagen, etter solnedgang, "kvelden" ("Og det ble kveld, og det ble morgen, den første dagen" (1. Mosebok 1:5)). Dette betyr at når et måneminne astronomisk bord omtaler en fullmåne, 8. april, eller en nymåne 23. april, er det perioden mellom de to kveldene 7. og 22. april, etter solnedgang, og før soloppgang 8. og 23. april, når månen endres (http://pgj.pagesperso-orange.fr/calendar.htm (på fransk)).

Salmene 81:1-3 (i Bibelen) lar oss uten tvil forstå at den første dagen av den nye månen er månens fullstendige forsvinning: "Blås i hornet ved nymåne, ved fullmåne, på vår høytidsdag". Basert på denne beregningen vil minnedato for Jesu Kristi død være Torsdag 10. april 2025, etter solnedgang.

Denne teksten (Salmene 81:1-3) nevner poetisk "den nye månen" fra datoen til 1 Ethanim (Tishri) da hornet ble sprengt (4. Mosebok 10:10; 29:1). Det er "fullmånen" til 15. Ethanim (Tishri), tiden for den gledelige "festen" (se versene 1,2 og 5 Mosebok 16:15). På bakgrunn av det astronomiske månetabellen er observasjonen som følger: Når vi vurderer at den nye månen er dens fullstendige forsvinning (uten halvmåne), faller i alle tilfeller den 15. av månemåneden begge i perioden med den første observerbare fullmånen og den astronomiske fullmånen. I tilfelle når vi vurderer at den nye månen ville være observasjonen av den første halvmånen (som den første dagen i måneden), tilsvarer i de fleste tilfeller den første observerbare fullmånen og den astronomiske fullmånen natt til den 12. 13. eller 14. i måneden, og mer sjelden den 15. i måneden. Dette betyr at i dette tilfellet, at den 15. i måneden, i nesten alle tilfeller, begynner månen sin synkende fase (den er ikke lenger en observerbar fullmåne)... Følgelig, uten tvil, den første dagen i måneden, som den nye månen, er månens fullstendige forsvinning (og ikke utseendet til den første halvmånen), ifølge Bibelen (Salmene 81:1-3).

Den andre sauen

"Jeg har også andre sauer, som ikke hører til i denne innhegningen. Også dem må jeg føre inn, og de skal høre min stemme, og det skal bli én hjord og én hyrde"

(Johannes 10:16)

En nøye lesning av Johannes 10:1-16 avslører at det sentrale temaet er identifiseringen av Messias som den sanne hyrden for hans disipler, sauene.

I Johannes 10:1 og Johannes 10:16 står det skrevet: "Jeg sier dere i sannhet: Den som ikke går inn i saueinnhegningen gjennom døren, men klatrer inn et annet sted, han er en tyv og en røver. (...) Jeg har også andre sauer, som ikke hører til i denne innhegningen. Også dem må jeg føre inn, og de skal høre min stemme, og det skal bli én hjord og én hyrde". Denne "innhegningen" representerer territoriet der Jesus Kristus forkynte, Israels nasjon, i sammenheng med den mosaiske lov: "Jesus sendte ut disse tolv og ga dem følgende instrukser: "Ikke gå til folk fra nasjonene, og ikke dra inn i noen samaritansk by.  Gå i stedet til de bortkomne sauene i Israels folk"" (Matteus 10:5,6). "Han svarte: "Jeg er ikke blitt sendt til andre enn de bortkomne sauene i Israels folk"" (Matteus 15:24).

I Johannes 10:1-6 står det skrevet at Jesus Kristus viste seg foran innhegningens port. Dette skjedde på tidspunktet for dåpen hans. «Portvakten» var døperen Johannes (Matteus 3:13). Ved å døpe Jesus, som ble Kristus, åpnet døperen Johannes døren for ham og vitnet om at Jesus er Kristus og Guds Lam: "Neste dag så han Jesus komme mot seg, og han sa: "Se, Guds Lam som tar bort verdens synd!"" (Johannes 1:29-36).

I Johannes 10:7-15, mens han forblir på det samme messianske temaet, bruker Jesus Kristus en annen illustrasjon ved å utpeke seg selv som "Porten", det eneste stedet for tilgang på samme måte som Johannes 14:6: "Jesus svarte: "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kan komme til min Far på noen annen måte enn gjennom meg"".

Hovedtemaet i emnet er alltid Jesus Kristus som Messias. Fra vers 9, i samme avsnitt (han endrer illustrasjonen en annen gang), utpeker han seg selv som hyrden som beiter sauene sine ved å gjøre dem "inn eller ut" for å mate dem. Undervisningen er både sentrert om ham og om veien han skal ta seg av sauene sine. Jesus Kristus utpeker seg selv som den utmerkede hyrden som vil gi sitt liv for sine disipler og som elsker sine sauer (i motsetning til den lønnede hyrden som ikke vil risikere livet for sauer som ikke tilhører ham). Igjen er fokuset i Kristi lære ham selv som en hyrde som vil ofre seg selv for sine sauer (Matteus 20:28).

Johannes 10:16-18: "Jeg har også andre sauer, som ikke hører til i denne innhegningen. Også dem må jeg føre inn, og de skal høre min stemme, og det skal bli én hjord og én hyrde.  Min Far elsker meg fordi jeg gir mitt liv, slik at jeg kan få det tilbake igjen. Ingen tar det fra meg, men jeg gir det på eget initiativ. Jeg har myndighet til å gi det, og jeg har myndighet til å få det tilbake igjen. Påbudet om å gjøre dette har jeg fått av min Far".

Ved å lese disse versene, med tanke på konteksten til de foregående versene, kunngjør Jesus Kristus en revolusjonær idé på den tiden, at han ville ofre livet sitt ikke bare til fordel for sine jødiske disipler, men også til fordel for ikke-jøder. Beviset er at det siste budet han gir til disiplene sine angående forkynnelse, er dette: "Men dere skal få kraft når den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være vitner om meg i Jerusalem, i hele Judẹa og Samaria og helt til de fjerneste områdene på jorden" (Apostlenes gjerninger 1:8). Det er nettopp ved dåpen til Kornelius at Kristi ord i Johannes 10:16 vil begynne å bli realisert (Se den historiske beretningen om Apostlenes gjerninger kapittel 10).

Dermed gjelder «andre sauer» i Johannes 10:16 ikke-jødiske kristne i kjødet. I Johannes 10:16-18 beskriver den enheten i lydigheten av sauene til Hyrden Jesus Kristus. Han snakket også om alle sine disipler på sin tid som en "liten hjord": "Ikke vær redd, du lille hjord, for deres Far har med glede bestemt seg for å gi dere Riket" (Lukas 12:32). På pinsedagen i år 33 talte Kristi disipler bare 120 (Apostlenes gjerninger 1:15). I fortsettelsen av beretningen om Apostlenes gjerninger kan vi lese at deres antall vil stige til noen få tusen (Apostlenes gjerninger 2:41 (3000 sjeler); Apostlenes gjerninger 4:4 (5000)). Uansett så representerte de nye kristne, enten det var på Kristi tid eller i apostlenes tid, en "liten flokk" med hensyn til den generelle befolkningen i nasjonen Israel og deretter for alle andre nasjoner på den tiden.

La oss være forent slik Jesus Kristus spurte sin Far

"Jeg ber ikke bare for disse, men også for dem som begynner å tro på meg når de hører deres ord.  Jeg ber om at de alle må være ett, slik du, Far, er forent med meg og jeg er forent med deg, og om at de også må være forent med oss, så verden kan tro at du har sendt meg" (Johannes 17:20,21).

Jødisk Påsk er modellen for de guddommelige krav til feiringen av minnet om Kristi død: "Disse tingene er en skygge av det som skulle komme, men virkeligheten er knyttet til Kristus" (Kolosserne 2:17). “For ettersom Loven har en skygge av de kommende goder, men ikke tingenes virkelige skikkelse” (Hebreerne 10:1) (The Reality of the Law). Bare omskjærte folk kunne feire Jødisk Påsk :

“Og hvis en fastboende utlending bor som utlending hos deg og han virkelig vil feire påske for Jehova, la da enhver av mannkjønn hos ham bli omskåret. Først da kan han nærme seg og feire den; og han skal bli som en innfødt i landet. Men ingen uomskåret mann kan spise av det” (2.Mosebok 12:48).

De kristne ikke lenger under kravet om fysisk omskjæring, ble hun "hjertets åndelige omskjæring" for minnet om Kristi død: “Og dere skal omskjære DERES hjerters forhud og ikke lenger gjøre DERES nakker harde” (5.Mosebok 10:16). Apostelen Paulus ga en definisjon av "åndelig omskjæring av hjertet":

“Omskjærelse er i virkeligheten bare til gagn hvis du handler etter lov; men hvis du er en lovovertreder, er din omskjærelse blitt til en uomskåret tilstand. Derfor, hvis en som er uomskåret, oppfyller Lovens rettferdige krav, vil ikke da hans uomskårne tilstand bli regnet som omskjærelse? Og den uomskårne, som er slik av naturen, skal ved å oppfylle Loven dømme deg som med dens skrevne lovsamling og omskjærelse er en lovovertreder. For den er ikke jøde som er det i det ytre; heller ikke er omskjærelse det som er i det ytre, på kjødet. Men den er jøde som er det i det indre, og hans omskjærelse er hjertets omskjærelse ved ånd og ikke ved en skreven lovsamling. Han får sin ros, ikke av mennesker, men av Gud” (Romerne 2:25-29). "Åndelig omskjæring av hjertet" er lydighet mot Gud og Hans Sønn Jesus Kristus. Det representerer tro på Kristi offer for tilgivelse av våre synder.

Ikke å ha hjertets åndelige omskjæring er ulydighet mot Gud og Kristus. Det har ikke tro på Kristi offer: “Dere stivnakkete og uomskårne på hjerter og ører, dere står alltid den hellige ånd imot; som DERES forfedre gjorde, slik gjør dere. Hvem av profetene har DERES forfedre ikke forfulgt? Ja, de drepte dem som på forhånd forkynte om Den Rettferdiges komme, han hvis forrædere og mordere dere nå er blitt, dere som mottok Loven, overbrakt ved engler, men som ikke har holdt den.”” (Apostlenes gjerninger 7:51-53) (Grunnleggende undervisning i Bibelen (det er forbudt i Bibelen)).

For å delta i minnet om Kristi død må kristen ha hjertets åndelige omskjæring: “La et menneske først godkjenne seg selv etter en ransakelse, og la ham således spise av brødet og drikke av begeret” (1.Korinter 11:28). Godkjennelse av seg selv er hjertets åndelige omskjærelse som gjør at man kan delta i minnet om Kristi død. Det er gjort etter en "undersøkelse" av seg selv for å se om vi har en klar samvittighet for Gud og Hans Sønn Jesus Kristus.

Jesus Kristus befaler trofaste kristne, uansett deres håp, himmelske eller jordiske, for å "mate på Ham" for å oppnå evig liv:

“eg er livets brød. DERES forfedre spiste mannaen i ødemarken og døde likevel. Dette er det brød som kommer ned fra himmelen, slik at enhver kan spise av det og ikke dø. Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen; hvis noen spiser av dette brød, skal han leve evig; og det brød som jeg skal gi, ja, det er mitt kjød for verdens liv.» Jødene begynte derfor å strides med hverandre og sa: «Hvordan kan denne mannen gi oss sitt kjød å spise?» Jesus sa da til dem: «I sannhet, ja i sannhet, sier jeg dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kjød og drikker hans blod, har dere ikke liv i dere selv. Den som spiser mitt kjød og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal oppreise ham på den siste dag; for mitt kjød er sann mat, og mitt blod er sann drikk. Den som spiser mitt kjød og drikker mitt blod, blir i forening med meg* og jeg i forening med ham. Liksom den levende Far har utsendt meg og jeg lever på grunn av Faderen, slik skal også den som spiser meg, ja han, leve på grunn av meg. Dette er det brød som er kommet ned fra himmelen. Det er ikke som da DERES forfedre spiste og likevel døde. Den som spiser dette brød, skal leve evig."” (Johannes 6:48-58) (The Heavenly Resurrection (144000); The Earthly Resurrection; The Great Crowd).

Hvis du ikke gjør det, kan du forhindre at du oppnår evig liv: "Jesus sa da til dem: «I sannhet, ja i sannhet, sier jeg dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kjød og drikker hans blod, har dere ikke liv i dere selv” (Johannes 6:53).

Trofaste kristne, uansett deres håp (himmelske eller jordiske), må delta i brød og vin i minnet om Kristi død: “Liksom den levende Far har utsendt meg og jeg lever på grunn av Faderen, slik skal også den som spiser meg, ja han, leve på grunn av meg” (Johannes 6:57) (The Memorial of the Death of Jesus Christ (Slideshow); Jesus Christ the Only Path; The King Jesus Christ).

Bare trofaste kristne samler blant "brødre" for å delta i minnet om Kristi død: “Derfor, mine brødre, når dere kommer sammen for å spise det, så vent på hverandre” (1.Korinter 11:33).

Hvis du ønsker å delta i minnet om Kristi død, og du ikke er kristen, må du bli døpt, og du ønsker å adlyde Kristi bud: "Gå derfor og gjør mennesker fra alle nasjoner til disipler. Dere skal døpe dem i Farens og Sønnens og den hellige ånds navn og lære dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og husk: Jeg er med dere alle dager helt til avslutningen på verdensordningen" (Matteus 28:19,20).

Hvordan feire minnet om Jesu Kristi død?

"Fortsett å gjøre dette til minne om meg"

(Lukas 22:19)

Feiringen minnet av Jesu Kristi død må feire på samme måte som bibelske påsken, mellom trofaste kristne, i menigheten eller i familien (2. Mosebok 12:48, Hebreerbrevet 10: 1, Kolosserne 2:17, 1 Korinter 11:33). ). Etter bibelske påsken feiret Jesus Kristus mønsteret for den fremtidige feiringen av minnet om hans død (Lukas 22: 12-18). De er i disse bibelske passasjer, evangelier:

- Matteus 26: 17-35.

- Mark 14: 12-31.

- Lukas 22: 7-38.

- Johannes kapittel 13 til 17.

Etter feiringen av bibelske påsken, erstattet Jesus Kristus denne feiringen med en annen: Feiringen minnet av Kristi død (Johannes 1: 29-36, Kolosserne 2: 17, Hebreerne 10: 1).

Under denne overgangen vasket Jesus Kristus de tolv apostlers føtter. Det var en lære som et eksempel: å være ydmyk for hverandre (Johannes 13: 4-20). Ikke desto mindre bør denne hendelsen ikke betraktes som et ritual for å praktisere før minnet (sammenlign John 13:10 og Matteus 15: 1-11). Men historien forteller oss at etter at Jesus Kristus "satte på sine ytre plagg". Vi må derfor være ordentlig kledd (Johannes 13: 10a, 12 sammenlignet med Matteus 22: 11-13). Forresten, på Jesu Kristi eksekveringssted tok soldatene klærne han hadde på seg den kvelden. Johannes 19: 23,24 forteller oss at Jesus Kristus hadde et "sømløst indre plagg, vevet fra toppen i sin lengde". Soldatene våget ikke å rive det opp. Jesus Kristus hadde på seg kvalitetsklær, i tråd med feiringenes betydning. Uten å sette uskrevne regler i Bibelen, vil vi utøve god skjønn på hvordan å kle seg (Hebreerne 5:14).

Jesus Kristus avviste forrderen Judas Iscariot. Dette demonstrerer at denne seremonien skal feire bare mellom trofaste kristne (Matteus 26: 20-25, Mark 14: 17-21, Johannes 13: 21-30, Luks historie er ikke alltid kronologisk, men i "a logisk orden" (Sammenlign Lukas 22: 19-23 og Lukas 1: 3 "fra begynnelsen, for å skrive dem i en logisk rekkefølge"; 1 Korinter 11: 28,33)).

Feiringen av minnet er beskrevet med stor enkelhet: "Mens de fortsatte å spise, tok Jesus et brød og ba en bønn. Så brøt han det i biter og ga det til disiplene og sa: «Ta dette og spis det. Dette er et symbol på min kropp.»  Han tok også et beger og takket Gud. Så ga han det til dem og sa: «Drikk av det, alle sammen. For dette er et symbol på mitt blod, ‘paktens blod’, som skal utøses for mange+ så de kan få sine synder tilgitt.  Men jeg sier dere: Fra nå av skal jeg ikke mer drikke noe av vintreets frukt før den dagen da jeg drikker ny vin sammen med dere i min Fars rike.» Etter at de hadde sunget lovsanger, gikk de ut til Oljeberget" (Matteus 26:26-30). Jesus Kristus forklarte årsaken til denne feiringen, betydningen av hans offer, hvilket usyret brød representerer, symbol på sin syndløse kropp og koppen, symbolet på hans blod. Han ba om at disiplene feirer minnet om hans død hvert år på den 14. Nisan (jødisk kalendermåned) (Lukas 22:19).

Johannes evangelium informerer oss om Kristi lære etter denne feiringen, sannsynligvis fra Johannes 13:31 til Johannes 16:30. Etterpå ba Jesus Kristus til sin Fader, ifølge Johannes kapittel 17. Matteus 26:30, informerer oss: "Etter at de hadde sunget lovsanger, gikk de ut til Oljeberget". Det er sannsynlig at lovsangen fant sted etter Jesu Kristi bønn.

Hvordan å gjøre?

Vi må følge modellen av Kristus. Feiringen må organiseres av en person, en eldste, en pastor, en prest av den kristne menighet. Hvis feiringen foregår i en familieinnstilling, er det hodet til den kristne familien som må feire den. Hvis det ikke er noen mann, den kristne søster som organiserer feiringen bør velges blant de trofaste eldre kvinner (Titus 2: 3). Hun må dekke hodet (1 Korinter 11: 2-6).

En som vil organisere feiringen, vil avgjøre om den bibelske undervisningen ved denne anledningen basert på historien om evangeliene, kanskje ved å lese kommenterer. En endelig bønn rettet til Jehova Gud vil bli uttalt. Deretter kan pris til Gud, bli sunget til Jehova Gud og til hyllest til sin Sønn Jesus Kristus.

Når det gjelder brød, er den type korn som ikke er nevnt, men det må gjøres uten gjær (Hvordan forberede usyret brød (video)). Når det gjelder vin, er det i noen land mulig at trofaste kristne ikke kan få det. I dette unike tilfellet er det de eldste som bestemmer hvordan man skal erstatte det på den mest hensiktsmessige måten basert på Bibelen (Joh 19:34). Jesus Kristus viste at i visse spesielle situasjoner, kan unntak beslutninger fattes, og at Guds nåde vil bli brukt på denne anledningen (Matteus 12: 1-8).

Det er ingen bibelsk indikasjon på den nøyaktige varigheten av feiringen. Derfor er det den som skal organisere denne hendelsen som vil vise god vurdering, akkurat som Kristus har avsluttet dette spesielle møtet. Det eneste viktige bibelske poenget angående tidspunktet for seremonien er følgende: minnet om Jesu Kristi død må feires "mellom de to kveldene": Etter solnedgang på 13 og 14 "Nisan", og før soloppgang. John 13: 30 forteller oss at når Judas Iskariot forlot kort tid før feiringen, "det var natt" (Mosebok 12: 6).

Jehova Gud hadde satt denne loven om bibelsk påske: "Påskehøytidens slaktoffer må ikke oppbevares natten over, til neste morgen" (2. Mosebok 34:25). Hvorfor? Påsk lam død skulle foregå mellom de to kveldene. Kristi død, Guds Lam, ble bestemt av "dom", "mellom de to kveldene", før morgen "før hanen galer": "Da flerret øverstepresten klærne sine og sa: «Dette er blasfemi! Har vi da behov for flere vitner? Dere har selv hørt at han har snakket blasfemisk. Hva mener dere?» De svarte: «Han fortjener å dø.» (...) Og straks gol en hane. Da husket Peter hva Jesus hadde sagt: «Før en hane galer, kommer du tre ganger til å nekte for at du kjenner meg.»" (Matteus 26:65-75). Dermed død påsk lam, har blitt fulgt, ved døden av Guds lam, Jesus Kristus, "ved dekret", "mellom de to kveldene" (Salme 94: 20 "når de skaper vanskeligheter i lovens navn"; Johannes 1: 29-36; Kolosserne 2:17; Hebreerbrevet 10: 1). Gud velsigne de trofaste kristne i hele verden gjennom Hans Sønn Jesus Kristus, amen.

Latest comments

24.10 | 07:22

Hi Jane, thank you very much for your encouragement. Thanks to Jehovah God and Jesus Christ who revealed to us the meaning of the Word (1 Corinthians 10:31). Blessings of God to you, Sister in Christ.

23.10 | 22:27

This is the most insightful explanation of scripture o have ever found! God bless you my brothers …. My eyes are devoid of fog!

26.05 | 10:51

Interesting

12.03 | 10:37

Hi Fatima, as Jesus said to keep on the watch in view of prayers until the end to have the fulfillment of our Christian Hope, to be saved (Mat 24:13,42). Blessings and My Brotherly Greetings in Christ

Share this page